Jag ooch min fru fick igår hem Fiskarhedens katalog. De här verkar vara precis det vi letat efter:

Billig byggsats.
Kvalitet och bra standard.
(Enligt katalogen)


Nu lite frågor:

Ni som har byggt med Fiskareheden, är ni nöjda?
Är verkligen kvaliteten och standarden så mycket bättre som katalogen ger ett intryck av?
Ligger priserna på byggsatsen lågt eller är det ungefär som jättarna Eksjöhus, A-hus osv.

Vi är intresserade av domherren som kostar ca 590.000, priset skall visst går upp till 607.700 enligt någon här på forumet som pratatde om 3% efter 5/4. 17.000 är kanske inte så mycket i helhet... men många bäckar små.

Varför passar Fiskareheden oss bra?:
Vi vill endast köpa byggsast och göra så mycket som möjligt själva då svärfar är byggmästare och har många kontakter.
Vi skall bygga på 1200 kvadratmeter sjötomt på landet, och vi vill ha ett klassiskt mysigt trähus (rött med vita knutar).

Jag läste att det var fri frakt om man bodde inom 40 mil från Borlänge. Vi skall bygga i Nässjö och det blir en bit mer än 40 mil, tror ni man betalar frakten på mellanskillnaden då? Förhandlingsfråga säkert.

Övertala mig varför jag inte skall bygga med Fiskareheden och istället välja Eksjöhus eller A-hus (de båda av någon vi tidigare hade tänkt bygga med).

 
Vi håller på och ska bygga ett FH Domherren, kommer att göra som ni tänkt: köper byggsatsen och kör hela jobbet själva med egna entreprenörer. vi drar igång i maj och har hitills bara positiva saker att säga om FH då våra grannar där vi bygger oxo byggt FH. Det blir som vi ser det mycket billigare än andra hustillverkare, många val möjligheter på kök, innerdörrar m.m.

 
Det här låter ju skoj... bra med en ev. byggkompis att ha som bollplank. Vi har nästan bestämt oss för Domherren.

Var bygger ni?
Har ni kollat på något visningshus?
Köper ni buggsatsen + stomresning, tätt hus eller endast byggsatsen?

....här kommer en liten överhypokondrisk och skeptisk fråga:

FH Dalarna ligger ju på samma breddgrad som Gävle, där det radioaktiva nedfallet från Tjernobyl var mycket stort, och där man sa att marken och växtlligheten skulle vara "smittad" med radioaktivitet för många generationer framöver. Mäter man aktiviteten på byggvirke?

 
KingCrimson skrev:
Jag ooch min fru fick igår hem Fiskarhedens katalog. De här verkar vara precis det vi letat efter:

Billig byggsats.
Kvalitet och bra standard.
(Enligt katalogen)


Nu lite frågor:

Ni som har byggt med Fiskareheden, är ni nöjda?
Är verkligen kvaliteten och standarden så mycket bättre som katalogen ger ett intryck av?
Ligger priserna på byggsatsen lågt eller är det ungefär som jättarna Eksjöhus, A-hus osv.

Vi är intresserade av domherren som kostar ca 590.000, priset skall visst går upp till 607.700 enligt någon här på forumet som pratatde om 3% efter 5/4. 17.000 är kanske inte så mycket i helhet... men många bäckar små.

Varför passar Fiskareheden oss bra?:
Vi vill endast köpa byggsast och göra så mycket som möjligt själva då svärfar är byggmästare och har många kontakter.
Vi skall bygga på 1200 kvadratmeter sjötomt på landet, och vi vill ha ett klassiskt mysigt trähus (rött med vita knutar).

Jag läste att det var fri frakt om man bodde inom 40 mil från Borlänge. Vi skall bygga i Nässjö och det blir en bit mer än 40 mil, tror ni man betalar frakten på mellanskillnaden då? Förhandlingsfråga säkert.

Övertala mig varför jag inte skall bygga med Fiskareheden och istället välja Eksjöhus eller A-hus (de båda av någon vi tidigare hade tänkt bygga med).
Hejsan
När ska ni börja bygga isf??

vi är också intresserade av ett Domherren, men nu väntar vi på en tomt i Ängelholm´s kommun, kanske till hösten får vi tilldelning.

vi har bestämt till 99% för att bygga med Fiskarheden då man kan göra och bestämma det mesta själv, jag fick bilder på ett domheren från en här på forumet igår, och huset ser jättefint ut. En kompis håller på att bygga ett Trasten med vidbyggt garage och så här långt är han nöjd med fiskarheden.

Lycka till med ert husväljande
mvh Andreas
 
Hej Andreas

Jag har köpt en tomt redan så nu skall vi börja röja på tomten och fixa en liten väg. Vi skall bygga på landet utanför Nässjö.

Så fort tomten är röjd och vi bestämt hus så sätter vi igång.

Såg att det var 38.2 mil Nässjö-Borlänge, så då ordnar sig frakten också :cool:

...hur är det med det radioaktiva avfallet sedan Tjernobyl? Hur har det påverkat virket i dalarna som FH använder?
 
KingCrimson skrev:
Det här låter ju skoj... bra med en ev. byggkompis att ha som bollplank. Vi har nästan bestämt oss för Domherren.

Var bygger ni?
Har ni kollat på något visningshus?
Köper ni buggsatsen + stomresning, tätt hus eller endast byggsatsen?

....här kommer en liten överhypokondrisk och skeptisk fråga:

FH Dalarna ligger ju på samma breddgrad som Gävle, där det radioaktiva nedfallet från Tjernobyl var mycket stort, och där man sa att marken och växtlligheten skulle vara "smittad" med radioaktivitet för många generationer framöver. Mäter man aktiviteten på byggvirke?
Vi bygger i Arboga, vi har inte varit på någon visning, däremot så bygger vårat bollplank( kompis/granne) ett Lövsångaren det påminner mycket om Domherren fast Domherren är ju större. Vi köper bara byggsatsen + lite tillägg som kamin lite mer tillägg i kök än standard. Vi kommer att göra allt jobb själva med egna entreprenörer.

Virket kommer ifrån AB Karlhedin och dom tar väl virke från hela Sverige tror ja??

 
KingCrimson skrev:
Hej Andreas

Jag har köpt en tomt redan så nu skall vi börja röja på tomten och fixa en liten väg. Vi skall bygga på landet utanför Nässjö.

Så fort tomten är röjd och vi bestämt hus så sätter vi igång.

Såg att det var 38.2 mil Nässjö-Borlänge, så då ordnar sig frakten också  :cool:

...hur är det med det radioaktiva avfallet sedan Tjernobyl? Hur har det påverkat virket i dalarna som FH använder?

Hejsan

vet ni om det har byggts något Domherren längre söderut? i skåne eller i närheten??
vi skulle gärna vilja se ett i verkligheten, vi fick bilderna från en här på forumet, men det är svårt att tänka sig hur stora rummen är i verkligheten

mvh Andreas
 
Skall ni som gör mycket själva även göra grunden själva?

Jag funderar på att köpa byggsats + grunden + motering 1.

Sedan göra resten själv... eller göra allt... funderar.

 
KingCrimson skrev:
Skall ni som gör mycket själva även göra grunden själva?

Jag funderar på att köpa byggsats + grunden + motering 1.

Sedan göra resten själv... eller göra allt... funderar.
Själva och själva vi har ju ertreprenörer som gör jobbet fast vi köper inte tjänsterna via FH, bra kontakter = billigare... Kolla med lokala firmor vad dom skall ha för de olika stegen, kan väl rekomedera att man låter en bra firma göra jobbet med grunden då den är "ganska" viktig. Sen är det ju det här med byggfelsförsäkring och färdigställande skydd det är ganska bra att kolla upp då det kan bli mycket pengar i premie.
 
Själva och själva vi har ju ertreprenörer som gör jobbet fast vi köper inte tjänsterna via FH, bra kontakter = billigare... Kolla med lokala firmor vad dom skall ha för de olika stegen, kan väl rekomedera att man låter en bra firma göra jobbet med grunden då den är "ganska" viktig. Sen är det ju det här med byggfelsförsäkring och färdigställande skydd det är ganska bra att kolla upp då det kan bli mycket pengar i premie.
Jo, det var så jag menade... inte vågar jag ge mig på att gräva samt gjuta grunden själv ;) ..jag undervisar mina elever samt lirar i band på min övriga tid, inte kan jag gjuta grund... däremot tar jag gärna order av svärfar (byggmästare) och sätter såg/hammare i arbete när det blir dags för bygget.

Japp, grunden känns ju oerhört viktig. Inget får gå snett där.

FH tar drygt 190 000 för grunden, då ingår väl grävningen med va?
 
KingCrimson skrev:
Jag ooch min fru fick igår hem Fiskarhedens katalog. De här verkar vara precis det vi letat efter:

Billig byggsats.
Kvalitet och bra standard.
(Enligt katalogen)


Nu lite frågor:

Ni som har byggt med Fiskareheden, är ni nöjda?
Är verkligen kvaliteten och standarden så mycket bättre som katalogen ger ett intryck av?
Ligger priserna på byggsatsen lågt eller är det ungefär som jättarna Eksjöhus, A-hus osv.

Vi är intresserade av domherren som kostar ca 590.000, priset skall visst går upp till 607.700 enligt någon här på forumet som pratatde om 3% efter 5/4. 17.000 är kanske inte så mycket i helhet... men många bäckar små.

Varför passar Fiskareheden oss bra?:
Vi vill endast köpa byggsast och göra så mycket som möjligt själva då svärfar är byggmästare och har många kontakter.
Vi skall bygga på 1200 kvadratmeter sjötomt på landet, och vi vill ha ett klassiskt mysigt trähus (rött med vita knutar).

Jag läste att det var fri frakt om man bodde inom 40 mil från Borlänge. Vi skall bygga i Nässjö och det blir en bit mer än 40 mil, tror ni man betalar frakten på mellanskillnaden då? Förhandlingsfråga säkert.

Övertala mig varför jag inte skall bygga med Fiskareheden och istället välja Eksjöhus eller A-hus (de båda av någon vi tidigare hade tänkt bygga med).
Har hört att prishöjningen blir vid månadsskiftet mars april.
 
I katalogen från fiskarhedenvillan så finns det en enreprenad som kallas mark- och grundentreprenaden för platta på mark, priset som vi betalar för den är 192 375 kr (Dalarna). Vi har kalkylerat med att vi får betala mer, men det är i alla fall en ungefärlig siffra.
 
tina.m skrev:
Vi funderar ochså på att bygga med fiskarheden. Då jag kontaktade ett annat husföretag för att höra om de ville hjälpa till att montera huset så sa de att fiskarheden köper virket utomlands (typ Polen, eller Litauen) och att det inte är i så bra kvalitet. Vet dock inte om det bara är elakt förtal!? Någon som vet? Vi ska bygga nere i söder.
Vad kan man räkna med att markarbete, grund etc kommer kosta för en "normaltomt"?

Dom tar sitt virke ifrån Dalarna/Hälsingland. Där växer den bästa virkeskvaliteten i landet. Hyvlar gör man i Edsbyn.Tar även virket från AB Karl Hedin.
 
Tips!

Vi tänkte också bygga med FH, men av en slump kom vi i kontakt med www.allmogehus.se!

Vi skissade vårt drömhus och det lev biligare än FH, MED alla tillval som snyggare trappa, solida trädörrar, målad ytterdörr mm. Alltså inkl. alla våra tillval så blev huset billigare än FH med bara standard!!!

Nu är ju inte detta ett lösvirkeshus, utan stommen görs på fabrik och monteras på 2 dagar! Sedan kan ni ju själv välja hur mycket av invändiga entreprenader ni vill göra själva! med montering är vi uppe i FH plocke-pinn hus! Allmoge jobbar endast med gediget material, så standarden är densamma vad gäller ytterväggar, innerväggar med ljudisolering, plåt och pannor till tak.

DESSUTOM levererar de på 8 veckor!
Allmoge ligger ju närmare er, dessutom levererar de fraktfritt i hela landet!

(man kanske skulle be om provision hos Allmoge, ;))

hahahah

Lycka till
 
Tack för tipset skall kolla upp Allmogehus, mailar dom direkt om en katalog.

Varför betala mer för likvärdigt hus?

Vi vet hur vi vill ha vår planlösing, se (FH domherre, Eksjöhus Tallåsen, A-hus Smygehamn).

Är det fräckt att skicka dessa husskisser till Allmogehus och be dem rita upp ett likvärdigt.

Allmogehus Elin (tror jag det var) är ju snarlikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.