Jag odlar förnärvarande akvarie fisk på en yta på ca 45m2 i mitt nybyggda hus på ca 210 m2.Huset är byggt på platta och har golvärme system i hela huset.I fisk utrymmet har jag lagt slingorna extra tätt för att komma upp i den temp som jag behöver.Tempen som behövs är ca 30 året runt för att hålla värmen i karen runt 28-29 grader.Hela rummet är våtrums klassat samt kaklat.Den fuktiga luften återvinns även i pannan.

Jag har nu läst en del om detta med solfångare och en del säger att det inte är lönsamt men i mitt fall där jag också tänkt docka på denna solanläggningen på min panna NIBE 360 figher borde de vara det.Jag tänkte även då att jag skulle kunna köra med golvärmen i badrummen året runt.

I fisk odlingen kommer jag ha en vatten volym på runt 5 kubik å 30 grader.Jag byter också en hel del vatten varje dag för att tillväxten på fisken skall vara så bra som möjligt (500-1000 liter dag med automatisk tempererat vatten byte).

Tanken är då att kunna köra med solpaneler (vacum) ifrån mars till sep.Detta är ju 7 månader och det borde ju vara lönsamt!!.Resten kör jag med den befintliga Nibe pannan som har funkat perfekt hittils men då ofta med elstöd.Visserligen har man ju tömt varmvattnet flera gånger och tjejen har blivit vansinnig...men det går ju över.:)

Jag funderar på att köpa en 500 liters acc tank med 3 slingor i +en extra elpartron vinter tid.En av dessa slingor tänkte jag även använda till en större fläkt konvektor som sprider värmen på ett snabbt sätt i rummet.Den andra går till pannan (dockning) samt den tredje till panelerna.

Jag tar gärna mot tips samt ideer om märken samt färdiga paket.Sedan undrar jag hur man igentligen räknar på effekten samt hur mycket man kan tjäna med denna lösning.Jag kan ju odla större delen av fisken på sommartid då det finns mera sol.
 
Redigerat:
Inga tipps samt råd :):)
 
500-1000l/dag ? Visst kommer det att löna sig.men använd 2 av slingorna till varmvattnet, konvektorn behöver du väl inte ha växling till om du har acktank.Och varför vacuum speciellt?
 
.Det går åt väldigt mycket vatten och det kostar ju en hel del att värma upp,men med dennna lösningen så tror jag att det kommer att bli bra.Nu har jag sådan tur att jag skall få koppla på mig på grannens borrade brun så nu kommer jag att slippa denna utgiften.

Att jag tänkte vacum kanske är fel,,,men har de inte en bredare säsong tillskillnad mot vanliga plana?Det är för samt slut säsongen som jag kommer spara mest pengar?

Hur menar du att med att använda 2 slingor för varm vattnet ,,skall jag kanske serie koppla dessa?

Konvektor elementet tänkte jag sprida värmen med samt att jag får en rotation på luften i rummet.!
 
Ja detta var ju mycket intressant!!!
 
har du kollat in varmepumpsforum.com ?
många trådar där som du skulle kunna ha nytta av.

jag tror du har helt rätt i att nyttja solvärme till din värmekrävande hobby. Med det bidrag som man får för att installera solvärme och det faktum att du redan idag behöver ack tank för att inte bli utslängd av din kvinna så blir det lönsamt på många sätt...
Vacuumrör är nog bra på många vis som du är inne på. Troligen får man mest värme för pengen om man inte bygger plana solfångare själv.
Sommartid, vår och höst sparar du ström. Särskilt som du behöver sådana mängder värme.
 
AnteB skrev:
Jag skulle installera återvinning på avloppsvattnet i första hand om jag var dig, det är sådana kopiösa mängder varmvatten att det skulle vara väldigt lönsamt för dig. Vad odlar du för fisk?

Kolla in den här länken:
[länk]
Wow, Ante.
Hade jag vetat detta hade jag planerat för att investera i ngt liknande i nya huset.
Eller kan man fortfarande göra det??
Husets avloppsrör ligger ju i betongplattan, men avloppet fr dusch på andra våningen skulle man kanske kunna värmeåtervinna?
Men bäst vore att återvinna även fr disk och tvätt mm.
Hittat bra översikt på http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_water_heat_recycling
Någon som provat?
 
Hej,

Jag planerar att bygga en lösning som förvärmer varmvatten och returvattnet för golvvärmen i mitt hus. Även jag har en NIBE 360 FLVP. Fick svar från sfinx om att de rekomenderade en sån lösning. Fick även svar från Nibe om att man inte får skicka tillbaka varmare vatten än 50grader på returenoch inte värma varmvattnet mer än 60grader. Jag håller själv på och tittar på vad jag behöver för att sätta upp en sån lösning. Säg till om du vill ha mer info.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Redigerat:
sjönära skrev:
Wow, Ante.
Hade jag vetat detta hade jag planerat för att investera i ngt liknande i nya huset.
Eller kan man fortfarande göra det??
Husets avloppsrör ligger ju i betongplattan, men avloppet fr dusch på andra våningen skulle man kanske kunna värmeåtervinna?
Men bäst vore att återvinna även fr disk och tvätt mm.
Hittat bra översikt på [länk]
Någon som provat?
Borde ju vara klockrent om du har en dusch på en övervåning, då är det ju bara att klippa in den på stammen och koppla om vattnet. Det största pysslet är nog inte avloppsdelen utan vattendragningen. Kan gissa att det blir förbjudet att duscha i den andra duschen då. :)
 
ja, men övervåningens dusch ska "bara" användas av en 12-åring i 8 år till, en 15-åring 5 år till och en 19-åring ett halvår till. Därefter får de bara komma på loven och sedan hälsa på med barnbarn :)))
Så frågan är om en sådan installation har hyfsad payoff?
 
Blev intresserad av trådskaparens fiskrum. Kan du inte lägga upp en bild hur det ser ut?
 
sjönära skrev:
ja, men övervåningens dusch ska "bara" användas av en 12-åring i 8 år till, en 15-åring 5 år till och en 19-åring ett halvår till. Därefter får de bara komma på loven och sedan hälsa på med barnbarn :)))
Så frågan är om en sådan installation har hyfsad payoff?
Antagligen betalar den sig under sin livstid.:)
 
AnteB skrev:
Antagligen betalar den sig under sin livstid.:)
har du rätt i, men nu är avloppsrören redan dragna, dock inte inbyggda i schakt ännu - tror inte jag får igenom detta med rörisen utan att det kostar en nätt slant dock - vi får se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.