Vi ska bygga ett kallväxthus på ca 20 kvm och en vinterträdgård på ca 7 kvm i sommar. Vi gör själva grundarbetet och socklarna, och beställer färdiga glassektioner av en tillverkare.
Vi har förhandlat med Glasbacken men nu är det tveksamt om de kommer att ha tid. Vi började redan för nästan 1 år sedan att förhandla med dem och fram tills i höstas var det inga problem för dem att leverera i mars- april i år, men nu plötsligt kan de inte det. Så vi är besvikna och tveksamma. Känns som vi förlorat ett helt år.
Någon som har erfarenhet av Galsbacken?
Någon som har tips/erfarenhet av andra växthustillverkare?
Tacksam för tips och råd.
 
Vi skall också ta beslut om växthus i år så jag följer detta.
 
Jag byggde ett eget, efter egen konstruktion. Sågade till, och målade alla bitar i garaget under vintern. Jag tyckte att det blev orimligt dyrt att köpa ett "färdigt". Mitt tips är att rita upp allt i Sketchup. Då kan man prova sig fram utan att behöva såga något:)
3D-modell av ett egenkonstruerat växthus med vit stomme och tegelsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenkonstruerat växthus i byggfas med trästommen uppsatt på en röd tegelmur mot en bakgrund av träd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggt växthus med tomater, omgivet av skog, med målade träbitar och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
opolofsson och 7 till
  • Laddar…
D daniel enberget skrev:
Jag byggde ett eget, efter egen konstruktion. Sågade till, och målade alla bitar i garaget under vintern. Jag tyckte att det blev orimligt dyrt att köpa ett "färdigt". Mitt tips är att rita upp allt i Sketchup. Då kan man prova sig fram utan att behöva såga något:)
[bild] [bild] [bild]
Får man vara nyfiken och fråga ungefär vad totalkostnaden på det där landade på? Riktigt snyggt bygge!
 
Ca: 150k inkl. kamin och vattenburen golvvärme. Har dock inte kopplat in golvvärmen ännu, så ca: 10 k tillkommer för en värmeväxlare, så att jag kan ha alkohol i slingorna. Och tack!
 
D daniel enberget skrev:
Ca: 150k inkl. kamin och vattenburen golvvärme. Har dock inte kopplat in golvvärmen ännu, så ca: 10 k tillkommer för en värmeväxlare, så att jag kan ha alkohol i slingorna. Och tack!
Otroligt vackert! Vad skulle du säga fördelningen är, var grunden, teglet, stommen det dyra etc? Skulle vilja ha något liknande men 150kkr är lite saftigt. Så man ser vad man kan spara in på :)
 
M jonasba skrev:
Otroligt vackert! Vad skulle du säga fördelningen är, var grunden, teglet, stommen det dyra etc? Skulle vilja ha något liknande men 150kkr är lite saftigt. Så man ser vad man kan spara in på :)
Nu höftar jag lite ur mitt svaga minne: Gjutform, frigolit,slingor, armering: 10k. Gjutning med pumpbil 18k. Virke 25k (valde accoya till syllen och bara den stod nog för en tredjedel. Glas (härdat) 30k. Stål till luckor och takkonstruktion 15k. Kamin 5k. Skorsten 7k. Tegel köpte jag begagnat och sålde det som blev över och gick med vinst :) Beggad dörr 3k. Plåt 3k. Odlingsbäddar cortenstål 15k. hyra av grävmaskin 5k. Grus och markduk 5k. Typ så :) Det springer lätt iväg, även om man gör allt själv.
 
Hej Daniel,
Väldigt snyggt!!. Hur blev resultatet? Är du fortfarande nöjd?
Hur löste du tätning för takluckorna? Är det byggt i limträ.
/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.