Vi hade en byggfirma som bytte ut ruttna brädor i taket över terrassen runt skorstenen och dessutom försöka hitta problemet med varför taket runt skorstenen ruttnade, det läckte vatten någonstans. Firman gjorde jobbet och vi fick en faktura som var dubbelt så hög som vi förväntat oss. Nu efter tre år är taket ruttet igen och vi ser att problemet är kvar. Vi ringde firman, de erkänner att den diagnos det gav var fel och erbjuder sig reparera skorstenen och hitta felet (igen), men inte gratis. Vi tycker att vi betalade 28000 tre år sedan i onödan eftersom problemet fortfarande inte är löst och vill dra av de pengarna från nya fakturan, men det tycker inte firman. Tacksamma för åsikter och råd.
 
Om firman hade uppdraget att hitta problemet och åtgärda det så har de uppenbarligen inte gjort sitt jobb och du ska inte behöva betala för det undermåliga arbete de utfört.

Kolla dock kontraktet noga efter friskrivningar! Det finns risk att det innehåller någon formulering som fritar dem från ansvar. Tillexempel att uppdraget bara innehåller att byta ut ruttet trävirke, men ingenting om att hitta orsaken till det.

Jag skulle inte vilja ha tillbaks en sådan firma i mitt hus. Jag skulle kräva ett de helt enkelt betalar tillbaka hela beloppet och att uppdraget går till någon annan firma som vet vad de håller på med. Vägrar de gå med på det så blir det allmänna reklammationsnämnden. Det är ett bra hot (som bör förverklligas). Annars kan du berätta för dem att du kommer att göra allt för att sprida ett dåligt rykte om firman.

Men sedan är ju hus olika och allt kan hända. Det är inte omöjligt att firman gjorde en rimlig bedömning och att problemet orsakats av någon oväntad anledning och då kan det vara svårt att vinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.