Hur mycket kostar det firman att tillhandahålla kort-tjänst? (Att betala med kort ger kunden per automatik en viss form av säkerhet vilket jag värdesätter). Fundering 2, som också är förknippad med tidigare fråga, hur mycket kan man pruta hos en bilhandlare om man betalar allt kontant? (banköverföring, swish)

Skärmdump av ett meddelande från bilförsäljare som beskriver betalningsalternativ och erbjudanden vid bilköp.
 
tommib
Andra frågan är omöjlig att svara på, det beror på varje enskild förhandling. Troligen kommer företaget hävda att detta redan är medräknat i priset för bilen.

Generellt kan man säga att kortbetalningar kostar en fast summa + en procentsats av varje köp. Bägge dessa varierar kraftigt och beror på transaktionsvolymen och troligen också storleken på transaktionerna. Avtalen är vanligen affärshemligheter. De jag har sett har varit för halvsmå volymer och då har det rört sig någonstans i trakten av 1-1,5% av köpesumman, kommer inte ihåg vad den fasta avgiften var.
 
Man får dock komma ihåg att det är dyrare att få det via ett kreditkort jämfört med bankkort och då många idag har kreditkort från alla möjliga ställen och oftast använder dem som betalkort så har många valt att skippa detta som betalmedel. Det blir ändå ganska mycket pengar på tex ett bilköp eller annan större affär.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
avtal spelar oftast ingen roll när det är olika avgifter på rena bankkort kontra kreditkort. Det står ju dessutom i listan ovan.
 
Fullt begriplig tanke om de bara säljer bilar. Hos oss är kortavgiften 0,99% rakt över, de som har stora volymer kan komma ner till 0,63 eller nåt i den stilen, men även det blir ju en tusenlapp på en bil för runt 150 000.
Eller så har de bara inte kollat vad det kostar...
 
engs
Ganska säker på att det var någon EU-lag som röstades igenom och begränsade avgiften för några år sen? Alltså inte det om att säljaren inte får ta ut en kortavgift vid lägre belopp, utan att de begränsade kortföretagens maxavgift mot handlarna,0,3% har jag för mig.

Edit Hittade detta vid en googling.
”Betaltjänstleverantörer ska inte erbjuda eller begära en förmedlingsavgift per transaktion som överstiger 0,3 % av transaktionsvärdet för någon kreditkortstransaktion. För inhemska kreditkortstransaktioner får medlemsstaterna fastställa ett lägre tak på förmedlingsavgiften per transaktion.” EU-direktiv 2015/751
 
M
Med tanke på att man får 0.5% återbäring på allt man handlar på Shell Mastercard så lär avgiften butiken får betala vara betydligt över detta. Bankkort utan kredit brukar bara ha fast kostnad på några kronor för butiken, kruxet är bara att butiken inte har rätt att bara ta bankkort och neka kreditkort.
 
tommib
Bra information där med priserna. Jag misstänker dock att den listan är som bankernas boräntor, dvs listpris, och att stora aktörer har förhandlingsmån nedåt.

Egentligen inte så konstigt att man inte tar kreditkort när man enbart handlar med bilar, det kan hanteras på andra sätt och är inte något man bara ramlar in från gatan för att köpa sådär i förbifarten.

Ett litet varningens ord är dock att företag som haft problem kan nekas kortbetalningar. Det visar väl på mina fördomar om bilhandlare men det kan vara värt att kolla upp firman.
 
harry73
Jag misstänker att det är speciella överenskommelser mellan bank och oljebolag. Oljebolaget vill ju gärna binda bankens kunder till sig på samma sätt som man får rabatt om man har ett medlemskort.

Banken vidarebefordrar då bara oljebolagets rabatt (mot en liten avgift såklart)
 
M
harry73 harry73 skrev:
Jag misstänker att det är speciella överenskommelser mellan bank och oljebolag. Oljebolaget vill ju gärna binda bankens kunder till sig på samma sätt som man får rabatt om man har ett medlemskort.

Banken vidarebefordrar då bara oljebolagets rabatt (mot en liten avgift såklart)
Tanken är snarare att man inte skall betala månadsfakturan så man åker på 1.47% i månadsränta!
Men Ikano som sköter det hela lär inte gå back ens på snålkunder som undertecknad.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fullt begriplig tanke om de bara säljer bilar. Hos oss är kortavgiften 0,99% rakt över, de som har stora volymer kan komma ner till 0,63 eller nåt i den stilen, men även det blir ju en tusenlapp på en bil för runt 150 000.
Eller så har de bara inte kollat vad det kostar...
Hos oss? Har du avtal själv och betalar det du skriver även på bankkort? Blir inte det dyrt i slutändan?
 
Tror det är vanligt numera att inte ta kort vid bilköp, vi köpte bil förra veckan och fick instruktion om banköverföring och att kort inte var möjligt detta på en mycket stor handlare i sthlm området.

Ang prutande vid kontant betalning så spelar det nog ingen roll, det blir lite mindre handpåläggning men samtidigt drar ju handlaren in pengar när köpare väljer finansiering. Pruta på saker du kan påtala, slitna däck, ovanligt mycket slitage i förhållande till mil/ålder, defekter osv. Svårt att veta prutmån utan att sätt objektet och jämfört med generella blocketpriser. Vi prutade ett par procent på vårt köp men den var bra pris satt från början och inte så mycket att anmärka på förutom dåliga däck fram.
 
S Stefan1972 skrev:
Hos oss? Har du avtal själv och betalar det du skriver även på bankkort? Blir inte det dyrt i slutändan?
Jag jobbar på ett företag som säljer digitala kassasystem....
 
Hemmakatten
Vi köpte ny, begagnad bil i våras. Betalade med kreditkort en stor del, 60%. Kreditkortet har vi dessutom flygpoäng på. Resterande betalade jag med bankkort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.