Någon som kan tipsa om ett bra företag som utför dränering i Göteborg? Vill gärna ha en firma som gör ett bra jobb och inga fusk. Tacksam för tips
 
Teddes Gräv i Torslanda e nog dom mest rutinerade
 
Vi använde Teddes gräv och upplevde att det funkade bra. De var bra att ha och göra med, lämnade bra dokumentation och hade ett vettigt pris.
 
Allt detta låter bra, men inga direkta svar. Inga kända firmor, är det ingen som kan namn på medelstor firma som har bra meriter?
 
Någon som haft med KST AB attt göra?
 
Själv har jag gjort allt arbete men hyrt in VS åkeri för att gräva och visa mig hur jag ska göra.
Dom utför även kompletta dräneringsarbeten och det har inte varit det minsta bekymmer för mig dom två gångerna dom varit hos mig.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Blev lite förvånad när jag fick besök av firmor och deras förvåning över att huset ligger i suterräng. Tydligen var det svårt att komma åt med maskin och på många lät det som att dom inte ville ta sig an jobbet, vissa nämnde handgrävning men det skulle bli dyrare. Försöker dom blåsa mig eller? Hur kan handgrävning vara dyrare än maskin, tidsmässigt kanske så är handgrävning mer krävande men vad kostar inte en maskin i timmen? Tycker att dessa företag ska acceptera även dessa jobb och inte förvänta sig att bara sitta i en maskin och köra. Kommer inte att ge än krona mer än dom 1500-3000 som många skriver här ska kosta per löpmeter
 
Malisan74 skrev:
Blev lite förvånad när jag fick besök av firmor och deras förvåning över att huset ligger i suterräng. Tydligen var det svårt att komma åt med maskin och på många lät det som att dom inte ville ta sig an jobbet, vissa nämnde handgrävning men det skulle bli dyrare. Försöker dom blåsa mig eller? Hur kan handgrävning vara dyrare än maskin, tidsmässigt kanske så är handgrävning mer krävande men vad kostar inte en maskin i timmen? Tycker att dessa företag ska acceptera även dessa jobb och inte förvänta sig att bara sitta i en maskin och köra. Kommer inte att ge än krona mer än dom 1500-3000 som många skriver här ska kosta per löpmeter
Det tar naturligtvis sjukt mycket längre tid att handgräva en dränering.

Man kan heller inte säga att man tycker att alla företag skall acceptera alla jobb.
Alla får naturligtvis bestämma själv vilka jobb man vill ta
 
Om du inte betalar det en firma vill ha så lär du nog heller inte få jobbet utfört.

Entreprenörerna är rädda för överraskningar som kostar dem tid vilket gör objektet till en förlustaffär. Ett tips kan vara att du erbjuder dem att jobba på löpande räkning istället. Då betalar du inte mer än vad det faktiskt kostar.

Annars får du väl gräva själv, vi gjorde det nu i somras. Hus i sutteräng också, 60 löpmeter, total kostnad c:a 45 tkr inklusive källarisolering med typ pordrän, fullständig återställning och nysådd gräsmatta mm.
 
Jag har 34 löpmeter och dom pratar om en kostnad innan rot på över 100 000 kr (3 sidor ska dom gräva, en sida 1,5 meter djup, andra 0,5m djup och tredje från 1m till 0,5 djup kan inte i mina ögon kosta över 100 000 kr
 
M
Malisan74 skrev:
Jag har 34 löpmeter och dom pratar om en kostnad innan rot på över 100 000 kr (3 sidor ska dom gräva, en sida 1,5 meter djup, andra 0,5m djup och tredje från 1m till 0,5 djup kan inte i mina ögon kosta över 100 000 kr
Är detta pris inklusive material såsom tvättad singel, dräneringsrör, dagvattenrör, kopplingar, platonmatta, fiberduk, ev slambrunn osv?
 
Har inte fått någon specad offert än, men det ända vi pratat om är isodrän 100mm ev superdrän, ett dräneringsrör, ett dagvattenrör, makadam Brunn finns redan som är i bra skick. Sedan vad dom kommer lägga i mer får vi se när jag får offerten. Jag räknar på det högsta 3000kr/löpmeter 34x3000 =102 000 kr Vad kan materialet kosta. Hade en som har dräneringsfirma som jag känner men som inte kunde jobba då han har en del att göra. Enligt honom så skulle materialet kosta 20000-25000 kr Arbete 75000kr. 75 000/2 =37500 Jag skulle med andra ord inte betala mer än 60 000 efter rotavdrag. Låt oss sträcka oss till 70 000 kr vilket redan nu är överpris. Att ta 130 000 kr för detta arbete låter ej rimligt. Har inte fått offerten men vi får se.
 
Skulle man använda isodrän http://www.billigtvvs.se/kategorier/102019/ så borde det som jag skrivit ovan stämma. Tittar man på makadam http://www.molnsatra.se/sortiment/jord,-grus--sand/draenering/finsingel-16-32.aspx Vet inte hur många ton som går där men inte över 10 ton, och 10 ton är nog för mycket. 1 ton kostar 400-500 kr. 5 ton ligger på 2000 kr. vad kan fiberduk och resterande material kosta? Tittar man på dräneringsrör http://molnsatra.se/sortiment/markroer--avlopp/draenering/draenering---roer-110100x4000.aspx Verkar stämma det som ens kompis säger, Att ta 75 000 för detta ovannämda arbete låter precis rätt i mina örön. Att ta mer än detta är rena blåsningen.
 
Jag lade näsan i blöt på ett liknande projekt. Ca. tre veckor på två man i arbetstid. Maskinhyra för en 3.5 tons bandgrävare samt minidumper. Första veckan var det en grävare till. Tre eller fyra lass massor med flakbil. Superdrän (inte att rekommendera) och system platon. Förutom drän och dagvatten drogs nytt spill samt el till framtida LPS-station.

Vet inte vad det hamnade på i pris men skall kolla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.