hej.
Söker en firma som kan blåsa in kutterspån som isolering på vinden. Alla vi talat med gör bara cellulosa.

Någon som har några tips? Gärna i göteborgsområdet..

Eller kan man hyra nån slags bakvänd spånsug och göra det själv? Kanske mata från balar och sen blåsa upp med slang? Är ca 20m3 som skall upp..
 
Xl bygg brukar hyra ut lösullsmaskin med slang, hör om din lokala trävarunasare har maskin att hyra ut och om den fungerar till det mtrl du vill blåsa.
 
R
Vet ingen som jobbar med detta, men man kan hyra en lösull maskin, så det borde du kunna göra själv…
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Jag köpte hem kutterspån på bal (för hästboxar) som jag bar upp en och en. Bara att placera balen där du vill ha spånet och skära upp plasten där. Och sen kratta ut det. Extremt low tech och mycket enkelt. Går också att pausa och ta det under några dagar om tiden brister eller ryggen inte vill.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag köpte hem kutterspån på bal (för hästboxar) som jag bar upp en och. Bara att placera där du vill ha spånet och skära upp plasten där. Och sen kratta ut det. Extremt low tech och mycket enkelt.
Det har jag oxå provat på ett fritidshus, nästa gång ska jag skaffa hjälp som kan lyfta upp balarna till vinden åt mig så jag inte behöver klättra på stege och krångla med otympliga förpackningar utan bara har att sprätta plast och sprida spånet.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det har jag oxå provat på ett fritidshus, nästa gång ska jag skaffa hjälp som kan lyfta upp balarna till vinden åt mig så jag inte behöver klättra på stege och krångla med otympliga förpackningar utan bara har att sprätta plast och sprida spånet.
Haha, jag hade hjälp men bara en person så det var lite tungt upp genom vindsluckan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag köpte hem kutterspån på bal (för hästboxar) som jag bar upp en och en. Bara att placera balen där du vill ha spånet och skära upp plasten där. Och sen kratta ut det. Extremt low tech och mycket enkelt. Går också att pausa och ta det under några dagar om tiden brister eller ryggen inte vill.
Så har vi också gjort, men för att spara allas våra ryggar så tänkte jag se om man kan blåsa upp det.

Xl bygg brukar hyra ut lösullsmaskin med slang, hör om din lokala trävarunasare har maskin att hyra ut och om den fungerar till det mtrl du vill blåsa.
Bra ide, visste inte att man kunde hyra sånt.

Priset på träfiber är ju ca 20 kr kg och damsugen kutterspån ligger på 5 kr kg. Och är bättre för miljön med mindre grå energiåtgång.
 
Claes Sörmland
Biggle Biggle skrev:
Så har vi också gjort, men för att spara allas våra ryggar så tänkte jag se om man kan blåsa upp det.
Det gäller att ha kontakter i åldersgruppen 17-22 år. De brukar gärna ställa upp på lite grovarbete av denna typ mot rimlig ersättning. Några tusen på swish är mycket för dem.
 
Det är väl pris per volym som är av intresse inte massa?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl pris per volym som är av intresse inte massa?
Absolut, men lite svårt att hitta vad kuttespån har för volym när det är utkratsat... Men jag kan inte tänka mig att ekofiber är billigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.