Ett snickeri intill en parkering målar ibland möbler utomhus med sprayfärg, de har nyligen målat min bil, och inte nog med det, när de utan tillåtelse tvättade min bil felaktigt så blev det helt repig. Ägaren till snickeriet verkar vara en resonlig man, och vi kommer nog lösa det på nått sätt, men hur ser hans försäkring ut? Omöjligt för er att svara på men det finns säkert en generell försäkring för verksamheten, och vad är självrisken för en sådan händelse mellan tummen o pekfingret?

Anledningen att jag undrar är om hur firman kommer ställa sig till att vi gör ett försäkringsärende av det hela. Firman kanske tycker självrisken är för hög och kanske föredrar andra lösningen som att betala mig som plåster på såret.
 
De har troligen en självrisk på minst 20 000.
 
Det vanligaste om det är en mindre firma är att självrisken ligger på 20% av basbeloppet.
 
Aha, då hade jag fel. De var väldigt länge sedan jag tittade så noga på mitt försäkringsbesked. hade för mig att det är ett halvt basbelopp på ansvarsdelen.
 
Men sånna självrisker är det bättre att de skickar in bilen på en rekondfirma och står för notan.
 
Cirs skrev:
Men sånna självrisker är det bättre att de skickar in bilen på en rekondfirma och står för notan.
Ja självriskerna är fantastiska på företag, oftast är det billigare att bara betala själv.
 
j-o75 skrev:
Ja självriskerna är fantastiska på företag, oftast är det billigare att bara betala själv.
Man brukar säga att för varje procentenhet man sänker självrisken, så ökar skademassan med 5% (beroende på hur normalfördelningskurvan ser ut). Det handlar alltså om när du vill betala - när du har en skada eller när du inte har det :)
 
Vad som än händer en firma så verkar självrisken ligga på minst 20 000:-

Men sedan får man se hur illa din lack har blivit, har de tur går det att rekonda och polera bort skiten. har de otur så måste bilen lackas om...
 
Hemmakatten
Det hände en olycka med vår köksö när vårt hus byggdes. Hantverkarens självrisk uppgick till 1/4 basbelopp.
 
Med en viss risk för att jag har fel. Hade firman hand om din bil, eller var den endast parkerad i närheten av dig isf så är det din egen försäkring det handlar om inte firmans. Däremot kan ditt försäkringsbolag kanske ställa krav på firman efter att skadan reglerats med dig. Men generellt gäller man försäkrar sin egendom mot stöld och skada etc som privatperson och företag för sådan skada dom vållar på det dom har i sin vård.
 
Hemmakatten
Cecar har absolut rätt. I mitt fall redovisat ovan var det hantverkarna som installerade köksön som skadade den.

I ett annat fall så var det en fotograf vars utrustning svepte över min bil som fick lämnas på omlackning. Min helförsäkring fick gå in och täcka skadan och hyrbil förutom självrisken. Fotografen vägrade betala självrisken och jag orkade inte stämma honom.
 
- Jag känner mig handikappad, hur mycket är basbeloppet? Antar att det är helt olika för varje firma (?) Men i runda slängar sällan under 20 lax alltså.

- Hmm, så det är alltså tveksamheter huruvida det skall gå på min försäkring eller snickarfirmans. Bilen står på parkeringe, snickeriet intill parkeringen. Då är det alltså jag eller min försäkring som skall skicka ett skadeståndskrav till snickeriet? ..om vi nu inte löser det privat.

Polerfirma skall ha 4-5000kr, och de kan inte lova att det blir helt bra, de kan heller inte komma åt på alla ställen = inte helt återställt. Lackeringsfirma som samarbetar med f-bolaget säger omlackering som lösning, men säger att det kommer inte f-bloaget godta utan kommer lösa ut bilen. Detta fattar jag inte riktigt, om det nu är hans f-bolag vi pratar om så kan väl de inte avgöra lösning?, är det mitt f-bolag så kan jag förstå att de kanske vill lösa ut bilen.
 
Du skall anmäla din skada till ditt försäkringsbolag, därefter så får du besked hur det blir. Lösa in bilen då är den inte värd vad det kostar med en lack. Är det en äldre bil då, eller varför säger dom så. FB bestämmer och du får antingen acceptera eller förkasta förslaget från dom.
 
Precis. Det finns ingen anledning att slita med de här frågorna själv. Ring det egna försäkringsbolaget så hjälper dom till.

Skulle det sedan av någon anledning visa sig att det egna FB inte ska vara inblandat så finns det fortfarande ingen anledning att grubbla över försäkringsfrågor. Firman som orsakade skadan skall betala, och om dom vill nyttja sin försäkring eller ej kan dom bestämma själva i ett senare skede.
 
Jag skall kontakta firman igen, ville först ha mer kött på benen. SKall ringa mitt f-bolag imorgon o fråga vad som sker ifall snickeriet inte gillar mina förslag eller vill ta det på sin försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.