Hej,

Bor sedan i höstas i ett hus från början av 1900-talet. Huset har självdrag och en kallvind där det finns mikrobiologisk påväxt. Det är också en konstant hög luftfuktighet.

Har något tips på företag i Närke som är experter på detta? Behöver inte någon utredning som enbart säger att jag har problem, utan lösningar.

Misstänker att även inomhusventilationen behöver förbättras.

Tack på förhand!
 
Hej!
Hade du skrivit ett halvt år tidigare så hade jag rekommenderat mig själv för en kostnad på ca 5000-7000kr inkl moms beroende på resans längd.

Men nu jobbar inte jag länge med det och du kan få det för FREE.

Du har till hälften redan svarat själv på din fråga.

Problem på vinden kan lösas genom att bara göra två saker:
1. Förbättra ventilation i bostadsdelen
2. Få så tät som möjligt mellan vind och bostad.

Så för att bli av med fukten på vinden så skulle jag rekommendera att installera minst ett F-system och försöka täta så gott det går mellan vind och bostad. Bäst vore sätta i diffspärr i tak (mellan vind och bostad) om du har planer på att renovera de utrymmen vars tak angränsar mot vind.
Obs! Att enbart sätta någon pax-fläkt räknas inte som F-system. Utan ventilation bör göras av fackman och regleras och justeras efter din bostads yta.
 
  • Gilla
Gkspekaof och 1 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Hej!
Hade du skrivit ett halvt år tidigare så hade jag rekommenderat mig själv för en kostnad på ca 5000-7000kr inkl moms beroende på resans längd.

Men nu jobbar inte jag länge med det och du kan få det för FREE.

Du har till hälften redan svarat själv på din fråga.

Problem på vinden kan lösas genom att bara göra två saker:
1. Förbättra ventilation i bostadsdelen
2. Få så tät som möjligt mellan vind och bostad.

Så för att bli av med fukten på vinden så skulle jag rekommendera att installera minst ett F-system och försöka täta så gott det går mellan vind och bostad. Bäst vore sätta i diffspärr i tak (mellan vind och bostad) om du har planer på att renovera de utrymmen vars tak angränsar mot vind.
Obs! Att enbart sätta någon pax-fläkt räknas inte som F-system. Utan ventilation bör göras av fackman och regleras och justeras efter din bostads yta.
Tack tymoka!
Börjar med en ventilationsfirma samt kolla på tätning. Får fortsätta mäta fuktnivåer och se vad steg 2 blir efter det.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.