Hej.
Hur ligger detta nu till angående att ha firma i garaget hemma? Och vars drar man gränsen? Sömnad får man hålla på med det hemma men att göra svetsjobb är inte ok eller?

och är det skillnad på vilken bolagsform man har?
 
Hej, Tror ej det ligger på vad du får göra om du har alla tillstånd som eventuellt behövs för respektive verksamhet utan vad vilka kostnader som du får momsredovisa och göra avdrag för.

Men ingen expert men ställt några likande frågor till min bokföringskonsult tidigare
 
Det enda är att du har erforderliga tillstånd för verksamheten. Svetsning vet jag inte om det finns några särskilda tillståndskrav för alls, oavsett var den utförs, men hade du tänkt starta fyrverkerifabrik mitt i ett bostadsområde så är det klart att det kan bli problem. Genererar verksamheten miljöfarligt avfall eller dito utsläpp blir det förstås tillståndsprövning. Det är ju bra om du inte gör som han kromgubben i Hovslätt, som förvarade och blandade kemikalier hej vilt, så att där när som helst kunnat bli en gaskatastrof modell Bhopal, ett par hundra meter från där vi bodde...

Du bör också tänka på om grannarna kommer att störas av buller, lukt och/eller transporter. Dagtid är det givetvis inte lika stora problem, men ska du ha stångjärnshammaren igång kvällstid kommer saken i ett annat läge. Och det är mycket som kan stinka beroende på hur vindarna brukar ligga på.

(När det gäller grannarna kanske det inte skadar att bjuda in dem alla till en höstfika redan nu och berätta om dina planer, så ni får komma överens redan innan.)

Sen om du kommer att ha anställda finns det lagar och regler om arbetsmiljö och skyddsåtgärder som kan bli mer eller mindre svåra att uppfylla i garaget, men det är då det. Beroende på verksamhet kan du iofs behöva ta höjd för sånt redan nu.

När det gäller avdrag får man göra ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden med 2000kr per år (har jag för mig, kolla reglerna som gäller idag) om man bor i villa. Avdrag för hela kostnaden för arbetsrum/yta är betydligt knepigare; då krävs att utrymmet är skilt från bostaden och inte kan användas som boutrymme. Ett fristående garage bör det inte bli problem med, men sitter det ihop med huset bör du ta hjälp av en rådgivare för att reda ut saken.

Bolagsformen har ingen betydelse när det gäller var du får driva företag.
 
Kan skarva på ett tips jag fick. Drar verksamheten mycket el så lägg över el abonnemanget på firman i stället så får du göra momsavdrag
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.