A
Jag har installerat ett IKEA-kök i U-form. Lite strukturella problem gjorde att en vägg fick rätas ut och måtten för bänkskivorna stämde ej längre. Om ni tänker er U:et så passade ena långsidans bänkskiva fint, men bänksidan i själva botten på U.et var för lång och kapades därför av ett par centimeter. Detta har nu gjort att den andra långsidan på U:et inte heller passar in på den avkapade bänkskivan eftersom IKEA rundar av de inre hörnen på bänkskivorna.
Jag behöver nu alltså figursåga en bänkskiva i en rundad form och undrar hur jag går tillväga för att få ett snyggt snitt utan att det flisar minsta lilla. Hade en bit bänkskiva över och testat de finaste bladen jag kan hitta till sticksåg och det är uteslutet. Funkar inte. Andra idéer?
Innan nån föreslår att beställa ny bänkskiva från IKEA så funkar inte det då de endast gör specialmått när det gäller längden - ej själva avrundningen.
 
Prova att spänna fast en "offerbräda" över där du vill ha snittet. Och såga med sticksågen så att tänderna går neråt på den sida du vill ska vara fin.
 
Du får göra en mall och sen använda en handöverfräs. Hyr en om du inte har...
 
A
anders07 - Vill inte verka som en dum blondin men kan man kapa med en fräs?
 
Jadå, tillräckligt långt stål bara. Jag gör alla kap som ska vara med radie med handöverfräs.
 
A
Okej, tack för tipset. Ska kolla upp det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.