Någon som vet finska motsvarigheten till hemnet eller boli eller liknande? om man vill söka på hus.
Gärna en som har på svenska så man slipper köra autoöversättning.
 
tommib
Första googleträffen på "ostaa asunto" (köp bostad) är https://www.etuovi.com/
Verkar vara en stor sida och säger själva att de är störst i Finland. Någon svensk översättning ser jag inte och du ska nog inte räkna med att kunna kommunicera på svenska med mer än ett fåtal potentiella säljare i Helsingfors och kustområdet.

Jag brukar inte tagga in folk men @DennisCA eller @heimlaga kanske har bättre koll på hur den svenskspråkiga marknaden ser ut. Rimligen borde det finnas något men jag har inte koll eftersom jag själv pratar flytande finska, så jag ser aldrig de delarna.

I ditt läge skulle jag överväga att ta kontakt med en mäklare som kan ge dig rekommendationer och ta fram objekt som kan vara intressanta.
 
Oikotie finns också. Jag tror inte det finns någon sida på svenska. Men i dom svenskspråkiga områdena så står det ofta på svenska i annonserna. Om du söker i andra områden än dom svenskspråkiga så får du hoppas på att dom talar engelska.
 
Microkatten
Här finns information på svenska om husköp i Finland, inkl länken @tommib gav samt en likartad site, Oikotie.fi dock bara på finska. Mäklare i mer svenskspråkiga områden har ofta text även på svenska.

edit: 2a på bollen
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Väldigt bra infosida som Microkatten länkade till. Snyggt.
 
Generellt verkar Oikotie ha bättre täckning i stadsregioner medan Etuovi populärare utanför dem. Iofs har båda oftast samma objekt men tycker mej se en liten skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.