Har idag gjort finplaneringen, med inhyrd grävare på vår tomt.
Nivåerna är de rätta och harpad matjord 10 cm ligger så fint på den gamla blandade matjorden/lerjorden/silten.

Dock regnade det idag, en hel del.
Hur länge bör man vänta med att välta eller trampa jorden, för att sedan kratta den jämn återigen inför sådden?

Vilken väderlek är det bäst att så i?

Vilken tid på dygnet skall man vattna gräsmattan, och hur genomdränkt ska den vara eller icke vara???

Vad är värst att man vattnar för mycket så den ruttnar eller att den torkar och dör?

Kanske dumma frågor, men hoppas på bra svar.

Myran
 
myran69 skrev:
Vad är värst att man vattnar för mycket så den ruttnar eller att den torkar och dör?
Tja . . . det där måste ju vara en smaksak . . . ungefär som att välja mellan pest och kolera, kanske bäst att undvika båda . . . eller ? :-/
 
Visst. är det så, men de andra frågorna kanske är lite vettigare ställda, har du/någon några svar på dessa?

Ska man vänta tills matjorden är torr, innan man trampar/vältar , vad händer annars?
Väderlek för sådd ?
Tid på dygnet för vattning?

Hälsn Myran
 
Vi har bara rullat gräs, så jag vet inte om samma "regler" gäller, men vattna helst på kvällen och vattna mycket (jag brukar låta vattenspridaren stå minst en timme på varje ställe).

Vattna inte i solsken för då kan gräset brännas, och om man bara vattnar lite vänder sig gräsrötterna uppåt och gräset torkar ut fortare.

Så, det är vad jag fått lära mig, får se om jag får medhåll här. :)
 
Är ju lättast att jobba när det torkat upp litegrann, jag vältade när det var torrt på ytan och fuktade ytan innan jag strödde ut gräsfröna. Nu sådde vi för lite mer än 3veckor sedan och just då gick vi in i en torrperiod i Skåne så jag vattnade varje kväll i 3 veckor, inte vräkte på vatten direkt utan blötte ner ordentligt, första stråna kom redan efter 1 vecka. Nu efter snart 4 veckor och några dagars regn har det börjat växa så det knakar på dom flesta ställen. Skilda uppfattningar om det där med bevattning, en kollega som känner en trädgårdsanläggare säger att man skall vattna sent på kvällen så fukten stannar kvar längre, upp till 80% dunstar direkt om man vattnar när det är varmt och solsken. Om du sår nu och solen steker på dagen så skall du försöka skvätta ut lite på dagen så inte frön som grott och grässtrån som kommit upp torkar och förstörs. För mycket bevattning om du låter spridare stå på samma ställe i flera timmar men dom ställen jag vet fick mängder med vatten hos oss där växer det också som allra bäst så skall nog mycket till innan fröna ruttnar.
 
Vattna inte alldeles för mycket preci i början. Inte så mycket för att fröna ruttnar kanske utan för att det inte ska bli vattenpölar som fröna flyter i. Då klumpar fröna ihop sig och resultatet blir minst sagt dåligt.

Fråga mig inte hur jag vet...

Annars är nog det viktigaste att fröna inte torkar ut helt och om det innebär att man måste vattna på "sämsta tiden" mitt på dagen så må det vara hänt. När det väl har tagit sig så kan man övergå till att vattna på kväll/natt/morgon så att vattnet hinner ner i marken och inte dunstar.

/O
 
OK, Tack för alla svaren.

Nu ska ni få höra en lite korkad fråga, MEN jag måste faktiskt veta hur ni gjort...

När man sått fröna, så krattar man väl lite löst, så fröna myllas ner litregrann, men sen då när man ska springa runt med vattenspridaren hit och dit över den nykrattade jorden, hur bär ni er åt då?

Blir det inte fula fotavtryck?
Eller krafsar man till det efter sig när man vattnat klart.

Hur känslig är igentligen det nysådda för fottramp av små barnfötter exempelvis?

Kom igen nu alla gräsmattegurus , hjälp en novis nybörjare...

Mvh Myran
 
Man avslutar med att köra med en lätt vält på de nermyllade fröna. Då blir det slätt och fint. Ungefär samma tryck som om du trampade marken försiktigt med släta skor (vilket du också kan göra men det blir rätt tråkigt efter ett par hundra m2). Då blir marken såpass fast att man kan gå försiktigt på den och flytta sin vattenspridare t.ex. och jorden "sätter" sig mindre när gräsmattan väl är igång. Med en gallervält får du både myllning och tillplattning i ett moment. Små barnfötter fungerar säkert också till att trampa till jorden men se till att de små liven trampar jämnt och fint ;)

Alla håller säkert inte med om att det är såhär man ska göra men vi gjorde så efter tips och det blev bra.

Ang. dumma frågor...

Exempel på korkad fråga " "
Exempel på korkat svar "jamen fattar du inte det själv eller?"

Alltså, fråga på men räkna inte alltid med att svaren blir intelligenta :)

/Ola

 
Ingen guru men väl en nybörjare vars gräsmatta växt i tre-fyra veckor...

Vår jord var torr när vi började luckra upp den, hade den inte varit torr så hade det inte gått att jobba med jorden för då hade fotavtrycken typ 10 cm djupa...

Hur som helst så luckrade vi först upp jorden, planade ut så gott vi kunde och vältade sen med gallervält så det blev plant och fint. Det ska visst vara så packat att man ska kunna gå på det utan att det blir klackavtryck. Är du stressad skickar du alltså ut en lätt person för att testa...

Sen vattnade vi lite för att jorden skulle bli fuktig. Jag hade nämligen läst att man ska så i fuktig jord. Därefter körde vi fram och tillbaka med strövagnen varpå vi gick med lövräfsor och myllrade ner fröna. Sen vältade vi igen eftersom jag läst att man på så sätt skulle pressa fröna mot den fuktiga jorden.

Vad gäller väderlek så ska hösten vara en bra årstid att så eftersom det är fuktigt i luften då. Men så länge kan man ju inte vänta vilket innebär att man behöver vattna. Inledningsvis ska man vattna ofta men inte så himla mycket. Det gäller att hålla jorden fuktig för att det ska kunna gro. När gräset sen kommer upp gäller det väl fortsatt att hålla jorden fuktig, om detta läste jag också att det späda gräset mår bra av kvällsvattning så det inte torkar ut.

Man ska inte gå på gräsmattan de första veckorna. Min tvåårige son har fått kläm på detta och påpekar argt varje gång jag råkar sätta en fot på denna. Annars har jag svårt att tänka mig att ett litet barn skulle kunna göra så enorm skada om det råkar gå på gräset någon gång av misstag.

Gå-på-gräsmattan-förbudet ställer ju dock till det när man ska vattna. Man vill inte stå och vattna "manuellt" och man vill inte springa omkring på gräset för att flytta spridaren. En sån där traditionell spridare kostar som tur var inte så mycket, Gardenas ligger väl runt 130:-/st. Eftersom vi valde bort rullgräs så kände jag att det fanns utrymme för att underlätta vattningen (egentligen kan man inte räkna så... ;) Men spridare är ju en tidsinvestering!  :cool:) så jag köpte två "fram-o-tillbaka"-spridare och en "snurrar-tickar"-spridare. Plus lite slang. Sen var det bara att placera dessa strategiskt. En besvikelse var att jag fick lite dåligt tryck när jag körde två spridare på samma kran vilket innebär att jag måste växla spridare efter en stund. Det är lite jobbigt och pajade min timer-idé. "Fram-o-tillbaka"-spridarna ger för övrigt jämn och fin bevattning men "snurrar-tickar"-spridaren täcker mer yta även om den vattnar orimligt mycket alldeles precis runt där den står.

Vad gäller ruttna/torka så känns det som ett före-/efterproblem. Vattnar man för mycket innan det gror så kan det ruttna, vattnar man för lite efter det grott så kan det torka. Det är ingen hårfin gräns mellan att vattna för mycket eller för lite. Vattnar du lite mycket en gång så vattnar du lite mindre nästa gång. Jag var själv väldigt orolig innan vi sådde men nu inser jag att det inte är jätteavancerat. Har man pölar länge efter man har vattnat så har man nog dock vattnat lite väl mycket, det ska man väl kanske undvika. Har det regnat massa precis så kanske man inte behöver vattna mer just den dan och skulle man ha vattnat precis innan en störtskur så spelar det nog inte heller nån större roll för det kommer alltid mer vatten vid regn än vad man skulle få för sig att vattna osv.

Nu är gräsmattan grön och fin. Vi sådde vid påsk och det började gro i början av maj. Snart dags för första klippningen (och lite ogräsplock!). Gräset gror hur lätt som helst. Vår son "sådde" massa frön på vår hårt packade grusuppfart, där börjar nu bli en tät och fin liten matta... helt utan att vi vattnat..!  :)

Så myran69... jag var skitnervös innan men gräs är ändå rätt tacksamt att jobba med... viktigast, och svårast, är nog att få underlaget riktigt jämnt.
 
Och så länge man inte har misslyckats (struntat i) helt med underarbetet så går det alltid att toppdressa, fyllnadsså etc. för att snygga till gräsmattan efteråt. Jag tror att hur noga man än är med underarbetet så kommer det behövas i alla fall toppdresssa om man är ute efter en helt jämn och slät matta.
 
OK, du förstår mitt dilemma.. Tack för alla råd och tips.
Alltid jobbigt innan man satt igång på riktigt, men det brukar ju ordna sig det mesta när man väl kört igång säger mig erfarenheten.

OK, Tack så länge, Ni hjälpsamma forummänniskor.

Mvh Myran


 
Förresten...

Förklara hur man toppdressar? (fylla sand och så frön eller?). Om man sår nu, toppdressar man först nästa vår då, utifall det har blivit ojämnheter eller?

Vad har Ni sått med för gräsfrön?, något att rekommendera?

Hur gör ni med ogräs som kommer upp, tar bort med rötter och allt, eller klipper med gräsklipparen envist var gång ni klipper gräset?

Myran
 
Toppdressa gör man genom att kratta ut s k dressjord i ett tunt lager över gräsmattan. Man kan köpa färdig dressjord i säck eller blanda egen av kompost, sand och/eller fint grus och litet kogödsel. Jag har läst olika råd om doseringen...allt från till 1 liter/kvm till 2 cm lager...har själv kört nånting mitt emellan.

Det här gör man vanligen på våren, antingen varje år eller när man tycker att gräsmattan ser klen ut och behöver piggas upp. Man kan toppdressa hela eller bara särskilt behövande delar. Det har flera positiva effekter. Det tillför näring, mullämnen (kompost och kodynga, torv i den färdiga) som minskar risken för uttorkning, sand/grus som gör ytlagret luftigare (bättre syresättning av ytjorden). Och ja, är också lämplig för att fylla ut ojämnheter, fast kanske inte mer än så där ett par cm åt gången.
 
Man kan även toppdressa mitt i en bra växtperiod. Detta är bra om man som sagt vill justera bort lite gropar eller så. Då har gräset gott om energi och kraft att växa igenom

Den enda dumma frågan: Det är den man inte frågar utan lär sig den bittra vägen
 
Visst ja, du frågade om ogräs också, Myran...

Det är två saker där.

Den ena är att när man anlägger ny matta kan det hända att man, om man har råkat få matjord med mycket ogräsfrö i, får en formlig explosion av högvuxna ogräs efter ett tag - särskilt om gräsmattan gror litet sakta så att första klippningen dröjer. Det kan se ut som en mindre djungel men är inte alls så illa som det ser ut. Den där första explosionen brukar mest bestå av målla och andra arter som är bra på att dra nytta av öppen jord men mindre bra på att hävda sig när gräsmattan börjar tätna. De brukar inte göra så mycket väsen av sig efter första klippningen.

Sedan är det den fortsatta skötseln. Det är ju ett hästjobb utan ände att upprätthålla en perfekt gräsmatta, även när det gäller ogräsmängden. Jag har all respekt för dem som lägger ned sådan möda men för min egen del gör jag bedömningen att jag får bättre estetisk avkastning på arbetade timmar (häpp! vilket uttryck  :p) om jag håller gräsmattan på en juste medioker nivå och lägger mellanskillnaden i arbetstid (jfrt med den perfekta mattan) på buskar, träd och planteringar i stället.

Så vad jag gör är att jag förlitar mig på att gräsklipparen tar det mesta eller håller det nere på en sån nivå att det inte stör så mycket. Men det finns undantag och det är ogräs med stora liggande bladrosetter - främst maskrosor och groblad. Deras liggande blad gör dels att gräsklipparen inte tar dem, dels att om de växer sig stora kväver de gräset. Förvisso är jag för lat för att rensa bort allt av de nämnda sorterna men jag ser åtminstone till att de inte bildar alltför täta bestånd, för då blir det inte mycket gräs kvar. Och det enda sättet att ta bort dem (utöver att pensla gift) är att ta upp dem med rötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.