Klarar man som normalt begåvad att köra hjullastare och pytsa ut jord? Har en 8x4x1.5m hög jord som ska fylla ut och sedan behöver jag köpa ytterligare ca 100m3 fylle på det. Tomten är helt ren från träd mm allt som är kvar står nära tomtgräns... Är det svårt att få det jämt om man använder sig av en bygglaser och slätar ut med hjullastare?
 
Redigerat:
Om du vill ha en gräsmatta som inte tjälskjuter jorden där hjullastaren har gått fram, skall du bara använda den till att fördela ut jordhögar. Se till att du inte kör med maskinen i den utlagda jorden. Efter det handskyfflar du ut jorden till rätt nivå och trampar manuellt för att packa. Det tar tid, men det är just den här komprimeringsgraden man vill ha på en gräsmatta. En alustege som du drar ”på platten” är ett bra metod för att plana av den utskyfflade jorden.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Toppen, det är precis denna typ av råd som jag vill ha
 
Blir svårt att göra fall med hjullastaren, men att lägga ett jämnt 10cm lager med jord bör du fixa. Kör som sagt inte på utlagd jord alt kör över med jordfräs sen
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Blir svårt att göra fall med hjullastaren, men att lägga ett jämnt 10cm lager med jord bör du fixa. Kör som sagt inte på utlagd jord alt kör över med jordfräs sen
Hur gör proffsen när de lägger ut jorden?
Gör de det med en grävmaskin? Skulle man fixa det själv med grävare, eller är det svårt? Har bara provat köra grävare en gång och fick då plocka upp en sten med en knipskopa vilket var svårt. Eller lär man sig snabbt? En grävare kostar ju typ ganska mycket för en helg och då kanske det ändå blir billigare att hyra in nån för några timmar....?
 
Det beror på hur mycket du ska lägga på, fall och tillgång.
Proffsen kör nog med grävare då det troligtvis går fortare att plana av tomten. Men att köra och hämta jord från a->b borde gå fortare med lastare.
Vi hade ca 20-30m3 som vi körde ut med hjullastaren. I princip tömmer du skopan samtidigt som du backar.
För att jämna till sedan vinklar du ner spetsen på skopan och drar över jorden (backar tillbaka). Alternativt hela botten på skopan beroende på hur hårt du vill ha det.
Men det tar tid om du inte är van vid att köra.
 
Efter vi fått tomten grovplanerad så kärrade vi ut matjord och körde med en upponervänd SJ pall bakom åkklipparen. Lastade på lite sten oxå på den.
 
Det är ca 700m2 så jag tänkte höja ca 10cm så 70m3 eller 100ton. Räknar med ca 10 traktorläp med jord. Det svåra är nog att få det jämntjockt. Sen att inte köra in i hus o terass mm:)
Behöver även bredda en parkering med 20m2 och bygga en grusgång på ca 60m2 40x1.5m...känns ju inte supersvårt men det e första ggn.... Vågar man... Vill inte spendera en massa pengar och sen ändå behöva be om hjälp ..
 
Redigerat:
Jag la ut 93 m3 på 400 m2 som skyfflades för hand från en hög (som fylldes på med 10 ton per dag) till skottkärra och körde ut detta till rätt ställe i rätt mängd. Tjocklek 10-20 cm. Cirka 1100 skottkärrslass för två personer under kvällarna i två veckor. Jorden trampades sedan 3 ggr med växelvis avrakning med stege och hemgjord 3m bred kratta.
Väldigt bra motion för kroppen kan jag säga. Lillisyrran som tog halva arbetsinsatsen noterade att ryggen kändes mycket starkare efteråt.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Oj, 1100 lass med skottkärra ! Inte lite jobb... Tänkte nog göra livet lite lättare för mig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.