Har letar på webben hos diverse kedjor men inte hittat någon innerhörnslist som är en 90 graders vinkel.

Sätter man aldrig sån? Sätter man kvartsstav i innerhörn eller hur gör man?
 
Det är nog lite oklart vad du är ute efter. Varför behöver du ett innehörne och varför fungerar inte en vanlig list?
 
Du tar en ytterhörnslist, slipar/sågar om kanterna, och sätter den i innerhörnet.
 
Vet att jag hos välsorterade bygghandlare sett vikbara hörnlister. De är alltså uppbyggda som ett gångjärn med mjuk del/led i mitten. De kan således användas för både ytter- och innerhörn och alla vinklar där emellan
 
BirgitS
T trasker skrev:
Jag var nog lite otydlig, den är en sån här modell jag menar.

[länk]

Denna är ju avfasad och lackad för att sitta på ytterhörn.
Den listen är till för att skydda ett ytterhörn t.ex. så man inte slår i det och skadar kortsidan av gipsskivan, men i ett innerhörn finns ju inget sånt behov. Varför vill du ha en innerhörnslist eller kvartstav?
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Sök på flexilist.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den listen är till för att skydda ett ytterhörn t.ex. så man inte slår i det och skadar kortsidan av gipsskivan, men i ett innerhörn finns ju inget sånt behov. Varför vill du ha en innerhörnslist eller kvartstav?
Vi har bland annat ett hörn där ena väggen är gips och andra tegel och skarven skulle se mycket bättre ut med en list.

Men kvartsstav kanske blir bra, ska testa med en bit så får vi se.
 
BirgitS
Jag kan förstå att det är svårt att få till en snygg skarv, särskilt om väggarna är helt lodräta, men helst skulle det väl bara vara en smal fog. Kvartsstav kan nog fungera, men en trälist som ligger ovanpå gipset och teglet i några cm ser nog konstig ut.

Finns lite bilder där tegelväggar möter vanliga väggar på sidan https://www.elledecoration.se/sa-inreder-du-finast-med-tegelvagg-inomhus-15-tips/
 
En sträng med vit fog (typ silikonlikande)?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
särskilt om väggarna är helt lodräta,
skulle förstås vara "inte helt lodräta"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.