Har en Contura 520T. När den blir varm går det inte att öppna den för att lägga i mer ved utan att man bränner sig på handtaget.
På de nya Contura kaminerna har de gjort om handtagen för detta.
Frågan är om det går att byta ut de jag har mot nåt som inte blir lika varmt, eller finns det kanske något man kan sätta på som skyddar?

Många bör ha samma problem.
Hur har ni andra löst det?
 
OIP.q2GC9U5cSBllUfiAS_JcvwHaHa

Funkar super. Kostar max en hundring och är inte omständigt heller.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
[bild]

Funkar super. Kostar max en hundring och är inte omständigt heller.
Haha jo visst kan man använda en sån men jag hade föredragit en lösning på kaminen.
Vet att Contura skickade med skinnvante när de sålde kamninerna tidigare men nu har de löst problemet till dom nya istället.
 
danne9 danne9 skrev:
Haha jo visst kan man använda en sån men jag hade föredragit en lösning på kaminen.
Vet att Contura skickade med skinnvante när de sålde kamninerna tidigare men nu har de löst problemet till dom nya istället.
Jag är usel på kaminer, bara eldar. Men bör man inte kunna ställa frågan till dem om det går att byta handtag på din?
Farsans är optimal, det är löst handtag som man lägger vid sidan =)
 
R Rkarlsson skrev:
Jag är usel på kaminer, bara eldar. Men bör man inte kunna ställa frågan till dem om det går att byta handtag på din?
Farsans är optimal, det är löst handtag som man lägger vid sidan =)
Jo ja får kanske dra iväg ett mail och fråga.
Till de nya har dom säkert ändrat nåt så de inte passar de äldre, så man måste byta hela kaminen :p
Som det är nu är helt galet. Många måste ha samma problem. Handtagen sitter även relativt hårt så de är inget man bara petar upp lite lätt utan man måste ta bra tag för att öppna.
Personligen är jag inte så känslig och har tjocka händer :rofl: men de finns fler som ska elda när jag inte är hemma.
 
danne9 danne9 skrev:
Jo ja får kanske dra iväg ett mail och fråga.
Till de nya har dom säkert ändrat nåt så de inte passar de äldre, så man måste byta hela kaminen :p
Som det är nu är helt galet. Många måste ha samma problem. Handtagen sitter även relativt hårt så de är inget man bara petar upp lite lätt utan man måste ta bra tag för att öppna.
Personligen är jag inte så känslig och har tjocka händer :rofl: men de finns fler som ska elda när jag inte är hemma.
De har de säkert. Men värt att fråga.
På min sitter det väldigt lätt. Det ska ju vara lite motstånd men inte svårt för andra att öppna än oss med stora nävar?
 
danne9 danne9 skrev:
Jo ja får kanske dra iväg ett mail och fråga.
Till de nya har dom säkert ändrat nåt så de inte passar de äldre, så man måste byta hela kaminen :p
Som det är nu är helt galet. Många måste ha samma problem. Handtagen sitter även relativt hårt så de är inget man bara petar upp lite lätt utan man måste ta bra tag för att öppna.
Personligen är jag inte så känslig och har tjocka händer :rofl: men de finns fler som ska elda när jag inte är hemma.
Jag brukar smörja låset, låskolvar med kopparpasta.
 
danne9 danne9 skrev:
Har en Contura 520T. När den blir varm går det inte att öppna den för att lägga i mer ved utan att man bränner sig på handtaget.
På de nya Contura kaminerna har de gjort om handtagen för detta.
Frågan är om det går att byta ut de jag har mot nåt som inte blir lika varmt, eller finns det kanske något man kan sätta på som skyddar?

Många bör ha samma problem.
Hur har ni andra löst det?
Jag brukar ta ett rejält tag och vara snabb. Då går det bra. Men för min sambo är det värre...
Jag ska nog sno Rkarlssons idé med grytvante :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Silikonöverdrag? Lär finnas att köpa
 
Mailade Contura.


Hej. Jag har en Contura 520T som jag är väldigt nöjd med.
Problemet är bara att handtaget man öppnar med blir väldigt varmt.
Har ni något tips på hur man kan undvika att bränna sig?
Grillvante är ju ok men söker en permanent lösning.
Det är ju löst till de nyare modellerna vad jag förstår.
Går det att byta de handtag jag har eller kan man sätta på nåt över?
Mvh.

Hej
Det följde med en vante när kaminen levererades. Den är tänkt att användas för just detta. Ny vante kan köpas hos våra ÅF som du hittar på contura.se.
Hälsningar
Veronica


Hej igen.
Så vante är den enda lösningen?
De går inte att dra på nåt eller byta handtag?
Mvh


Nej det är inte en lösning utan det är tänkt att vanten ska vara lösningen


Så Contura har ingen lösning mer än vante.
Kanske finns det någon eftermarknadslösning.
Wish brukar ju ha grejer för allt :p
 
Violina Violina skrev:
Silikonöverdrag? Lär finnas att köpa
Är det något du har koll på, kanske ett var de kan finnas?
 
R Rkarlsson skrev:
[bild]

Funkar super. Kostar max en hundring och är inte omständigt heller.
Vi kör också med "grytvante"
 
Violina Violina skrev:
[länk]

Typ sånt?
Ja de där verkar ju smart. Bör ju gå att få på och skära till i lagom längd.
Frågan är bara om de inte är för tight mellan handtag och lucka, är väldigt lite mellanrum.
Har du testat?
 
danne9 danne9 skrev:
Ja de där verkar ju smart. Bör ju gå att få på och skära till i lagom längd.
Frågan är bara om de inte är för tight mellan handtag och lucka, är väldigt lite mellanrum.
Har du testat?
Inte på kamin, nej, men slänger på liknande på mina smidestänger för att slippa ha tjocka vantar när jag använder dem (då funkar det oftast utan) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.