Vintertid har vi ofta problem att köra upp bilen från vår asfalterade garagenedfart eftersom den står parkerad mitt i backen.
Bilen har friktionsdäck, är framhjulsdriven och vi backar upp från nedfarten.
(Fyrhjulsdrift skulle ju lösa detta men nu är det som det är…)

Visst kan man salta och sanda konstant men funderar på om det finns någon slags värmematta som går att lägga ut under framhjulen på vintern?
Det borde räcka med runt en halvmeter tinad asfalt för att kunna ge bilen tillräckligt grepp för att ta sig upp.

Hittade denna matta, tänker mig i så fall en under vardera framhjul.
Men framgår inte om den klarar vikten för en bil så gissar att det blir svårt. Finns väl även en risk att hjulen trasar sönder hela mattan.

https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/snosmaltning/isfritt-varmematta

(Detta kanske är mer en bilfråga än hus och garage men ändå.)
 
  • Svart värmematta för golvvärme med sladd och text "IsFritt" mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vår infart lutar uppför. När vi flyttade hit hade jag använt friktionsdäck i många år. De fungerade oftast bra på plan mark. När det hade snöat på infarten behövde jag alltid röja bort snön innan jag körde in bilen. Körde jag in utan att först ta bort snön så packades snön och med några plusgrader så smälte snön och frös sedan till is när temperaturen sjönk under nollan.

När det har bildats is så fungerar sand ganska dåligt på lutande väg. Jag har provat ett friktionsunderlag som Biltema sålde, den har dom slutat med, jag förstår varför, jag returnerade mina. Salt kan fungera men det tar lite tid innan det verkar.

Värmemattan som du länkar till har jag ingen kunskap om men jag gissar att den inte löser problemet, det blir ju bara snö och isfritt på en kort sträcka, dessutom är den väldigt dyr med med 5700 kr för 1100x700 mm med 300 W effekt. Hur håller värmemattan för ett hjul som spinner? Lite spinn blir det ju även med en väl fungerande antispinnfunktion.

Jag tror att du har att välja på mellan att alltid ta bort snön innan du kör in på den lutande nerfarten så att det aldrig bildas is eller att byta till dubbdäck. Utan bra antispinn kanske inte dubbdäck räcker om lutningen är brant. Snökedjor är ett alternativ som ger magisk framkomlighet på isigt och lutande underlag men de är lite bökiga att montera på och av. Det är en skön känsla med kedjor att kunna starta från stillastående i en brant backe belagd med is även med en bil utan antispinn (enhjulsdrift).
 
  • Gilla
Anders_123 och 1 till
  • Laddar…
U
Är det bara tillfälligt ibland som du behöver nyttja det eller vill du ha det mer permanent?

När vi kör fast ute på vägarna med lastbilarna lägger vi ut galler av sträckmetall för att få grepp. Det biter rätt bra.

Sen finns det ju produkter som är gjorda för detta som är lättare att hantera än 1.2m långa gallerbitar men de har jag aldrig testat.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...MIr8zYvszmgwMVZliRBR1KTgMJEAQYASABEgKnavD_BwE
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har lutande uppfart och bor granne med Vänern.. så vi har ofta snö och blåst kombinerat..

Tipset att alltid skotta bort snön innan man kör är bra, det ihop med lite salt gör att jag sällan har problem med att komma upp.. har man längre perioder av 10 minus eller mer (dvs när saltet inte biter) så kanske man får välja andra metoder...
 
  • Gilla
Anders_123
  • Laddar…
Tack alla för input!

Och ja, det bästa är ju att skotta nedfarten men ibland saknas tid och planering så tänkte att det vore skönt med en isfri yta precis under framhjulen för att slippa tänka framåt.
Nedfartens lutning är bara runt 15 grader så det skulle som sagt räcka med nån halvmeter isfritt för att få tillräcklig fart på bilen uppför.

Har faktiskt kört med de mattorna där från Biltema och de funkar ibland bra, men ibland rutchar de bara förbi under hjulen när man börjar rulla uppför, troligen för att underlaget är för hårt och isigt.

Men att använda ett par större bitar sträckmetall kan ju faktiskt vara något att testa, inte för att ligga konstant på marken men att lägga dit när det är dags att köra upp.
Allt för att slippa slaska med salt och sand... :)
 
Sträckmetall ser ju lovande ut med ganska vassa hörn som möjligen greppar i is? Dessa skulle jag kunna tänka mig att prova om jag inte redan hade löst problemet med dubbdäck, rimlig kostnad dessutom https://www.bauhaus.se/strackmetall-stal-1000x120x2-8mm

Den äldre versionen av "mattor" från Biltema som jag provade hade ett rutmönster liknande sträckmetall men plasten halkade bara på isen. De antislirmattor från Biltema som är länkade ovan har i beskrivningen texten "Hjälp vid fastkörning i snöslask och lera." d v s de är medvetna om att dessa inte fungerar på is.
 
  • Gilla
Anders_123
  • Laddar…
En flaska med lite större öppning fylld med sand/grus som står i hallen är den enklaste lösningen följt av att parkera någon annanstans när det är halt.
Använder du aldrig garaget som garage så lägger du snart igen hela* infarten och bygger en carport.

Sträcknetall till vanliga bildäck skulke jag tveka på, både för hur däcken mår och vad som händer om metallen rör sig. Metallen måste i alla fall förankras då den inte åker bakåt vilkett bör bli mycket mer jobb än att sanda.

*spar en trapp om du inte har någon annan ingång.
 
U
Z z_bumbi skrev:
En flaska med lite större öppning fylld med sand/grus som står i hallen är den enklaste lösningen följt av att parkera någon annanstans när det är halt.
Använder du aldrig garaget som garage så lägger du snart igen hela* infarten och bygger en carport.

Sträcknetall till vanliga bildäck skulke jag tveka på, både för hur däcken mår och vad som händer om metallen rör sig. Metallen måste i alla fall förankras då den inte åker bakåt vilkett bör bli mycket mer jobb än att sanda.

*spar en trapp om du inte har någon annan ingång.
Nej du behöver inte förankra den. Den biter rätt ordentligt i underlaget så fort den kommit in under hjulet. Har du någonsin testat?

Jag har använt det flera gånger på blankpolerade vintervägar när man spinner i uppförsbacke med lastbil. Det jobbigaste bara är att man inte vill stanna i uppförsbacken för att plocka upp plåtarna igen så man får köra upp på krönet och sen gå ner och hämta dem, och det kan va en ganska bra bit att gå ibland. Vi använder ju inte dubbdäck utan man köra med friktionsdäck sen har man on-spot, slir-ej, snökedjor eller sträckmetall. I Norge är det ju krav att man har något av de första 3 om man kör lastbil i vinterväglag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej du behöver inte förankra den. Den biter rätt ordentligt i underlaget så fort den kommit in under hjulet. Har du någonsin testat?

Jag har använt det flera gånger på blankpolerade vintervägar när man spinner i uppförsbacke med lastbil. Det jobbigaste bara är att man inte vill stanna i uppförsbacken för att plocka upp plåtarna igen så man får köra upp på krönet och sen gå ner och hämta dem, och det kan va en ganska bra bit att gå ibland. Vi använder ju inte dubbdäck utan man köra med friktionsdäck sen har man on-spot, slir-ej, snökedjor eller sträckmetall. I Norge är det ju krav att man har något av de första 3 om man kör lastbil i vinterväglag.
Nej jag har inte testat men antingen så rör de sig och/eller så skadar man asfalten efter ett antal starter på samma exakt ställe?
Jag tänker mig en typisk garageuppfart från 60-70 tal där det inte finns plats att lägga långa och breda sjok av metall och att det kommer behövas göras ofta.
 
Förr använde man gamla trasmattor till detta.

Har man bara fått bort det mesta av snön så handlar det om att få något som biter fast i isen. Där fungerar även bomullstyg om det är tillräckligt grovt mönstrat. Därför är en gammal trasmatta perfekt.

Edit: jag har också sett de som har trasmatta för att skydda asfalten från snön när de inte är hemma (som en presenning ungefär). Man måste ju dock ta bort den när det blir blött och sedan fryser på.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.