Jag har behov av att byta ut min toalettstol, som efter 25 år fortfarande fungerar, men har en spricka i cisternen och ett udda lock till denna. Men sedan fastigheten stamrenoverades och toalettstol installerades har tydligen standarden ändrats, så att toalettstolarna från golv till högsta punkt numera är 85 eller 86 cm höga, medan min befintliga toalettstol är på 75 cm (77 cm med spolhandtag).

Problemet för mig är att det sitter ett element av gammal djup modell 78 cm ovan golv precis ovanför stubben i golvet där toalettstolens avlopp ska anslutas. Saker och ting förvärras av att uttaget ur väggen till elementet sitter lika lågt och i jämnhöjd med det egentliga elementets lägsta punkt (om än något på sidan) vilket gör det närmast ogörligt att byta ut elementet till en minst 10 cm lägre modell.

Därför undrar jag om det ännu går att få tag på den äldre modellen på toalettstol eller bara en modell med högsta höjd på 75-77 cm. Jag har visserligen bara tittat på Bauhaus än så länge, men intrycket där är att alla tillverkare gått över till ~85 cm höga toalettstolar som standard.
 
Kan du leta upp en begagnad toa?
 
Prova googla "toalettstol retro" "toalettstol klassisk" hittar några modeller som är inom 75-77cm men utbudet är _litet_.
 
M -MH- skrev:
Kan du leta upp en begagnad toa?
Ja, det är förstås plan B. Men när jag tittade på Bauhaus fanns där många olika stolar till ganska bra priser, som skulle göra det värt besväret att byta, när det nu skulle gå att välja en som – annars – i storlek passar mitt lilla badrum. (Så litet är det att jag bara kan ha 30 cm djupt handfat.) En ny toalettstol skulle också höja rummet avsevärt. Men så kom jag på att mäta höjden…

Men med en gammal toalettstol, så blir det inte lika stor förbättring jämför med det som finns nu, som alltså fungerar, och då vet jag inte om jag får fingrarna ur alls. Men åbäket är igenkalkat bortom räddning överallt och jag har fixat en sliten packning, som gjorde att vatten ständigt rann ned via spolningen, med en bit cykelslang.

Om jag sätter in en begagnad kan jag lätt få samma situation igen, som jag tänkte undvika med en helt ny toalettstol från Bauhaus eller liknande.
Men visst, jag bevakar Blocket och ser om något skulle dyka upp.
 
D Dilato skrev:
Höjd 77,5 cm
[länk]
Ok. Tack!

Ska vi nu vara noggranna – och det måste jag vara – så är värmeelementets lägsta punkt faktiskt precis 775 mm över havet – några mm lägre där det bildats stalaktiter av färg vid målningen på 1900-talet.

Så jag får titta på den här modellen, och då specifikt om spolknappen går att nå med stolen inmonterad under elementet och om det går att lyfta av locket till cisternen och det då går att lirka ned avloppet över stubben, och sedan lirka tillbaka locket.

Puh!
 
Jag har nu hittat en begagnad toalettstol enligt plan B till salu i grannskapet, som skulle kunna passa – även i färg – i mitt lilla badrum. Men jag vet inte om den passar ordentligt, vilket är viktigt. Det skulle underlätta att ta reda på vilken modell det är, och det finns säkert någon på forumet som känner igen denna klassiker och kan hjälpa till. Med hjälp av modellangivelsen ska jag sedan kunna hitta exakta mått.

(Vänligen notera att det är märke och modell jag vill ha reda på från forumet, och inte vad jag skulle kunna göra istället för att fråga här.)

Här är foton på skönheten till Gustavsbergs-fåtölj:

Begagnad blå Gustavsberg-toalettstol står utomhus på gräs med öppet lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ljusblå toalettstol från Gustavsberg i ett kaklat badrum, märkning synlig på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.S. Min egen fåtölj på plats är för övrigt en Gustavsberg 315.
 
Gustavsberg 325?
 
M -MH- skrev:
Gustavsberg 325?
Det verkar inte helt omöjligt.
Men jag ser nu till min förskräckelse att det finns olika varianter av varje "nummer" av gustavsbergare, så att 325:an t o m finns med spolknapp istället för spolknopp (som i mina bilder). Det innebär att även om man lyckas identifiera modellen, det kan finnas olika årgångar med olika mått.
Det som betyder något för mig är främst djupet, då jag (som nämnt ovan) har trångt i badrummet, och därefter placeringen av golvinfästningen. Jag är inte särskilt sugen på att ta upp nya skruvhål i golvet och det kan bli osnyggt om en rand med oblekt golvmatta skymtar fram efter bytet. Min 315 har t.ex. till skillnad från den i bilden en kontakt med golvet som är avsmalnande framåt.

Jag tänkte att den karakteristiska avfasningen (urtaget?) på cisternens framsida – för locket ät det väl – skulle göra det lätt att identifiera modell och eventuellt årgång.
Så här kan förresten en 325:a se ut: https://digitaltmuseum.se/011024109708/toalettstol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.