Hej

Jag håller på att bygga en tvättstuga, som är intill ett badrum och alla rör kommer att knytas ihop i tvättstugan. Just nu är det sedan några år en massa utanpåliggande kopparrör, men de ska bytas ut mot inbyggda rör i rör.

Totalt krävs 13 anslutningar om man ska ha allt på en separat ledning, vilket jag inte tror att vi kan göra något åt.

Det är trångt om plats ,varje centimeter man kan spara är av värde, då skåpet helst inte ska täckas av något vad jag tänker, utan på ca 2,5 meter ska man få plats med skåp, tvättmaskin, torktumlare och en tvättbänk.

Jag har sett två olika fördelarskåp för upp till 12 anslutningar (räcker alltså inte), men det smalaste för 12 är Uponor som är 850 brett (och kostar hutlöst över 3000).

Så det behövs ju ett större skåp än så troligen, men en sak jag då undrar, finns det inga skåp som är på höjden? Det får gärna se ut som ett högskåp. Låt säga om det är 40 brett så får det gärna vara två meter högt utan att det skulle göra mig något.

Jag vet inte ens egentligen om man behöver ett skåp, jag kan täta väggen med sånt där "gummi på burk, typ tätskikt" och göra ett litet hål där inne och sätta över en kökslucka. Dock kanske försäkringsbolagen blir helt tokiga om man gör så och något skulle hända. Men det går ju att täta det lika väl som man tätar i badrum.

Vad säger ni?

Tack

Edit: Googlade mig till slut fram till detta, som svarar på frågan rätt bra:

http://www.byggahus.se/forum/vatten...adsskap-vatten-golvvarmefordelare-i-vagg.html

Verkar alltså vara lugnt att göra det i ett eget skåp, så länge det är tätt och att ev läckage syns tydligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman
Precis! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.