Är på jakt efter en s.k. spiskåpa för centralventilation som går att bygga in i ett väggskåp över spishällen (likt bifogad bild 1).

Några frågor:
1. Har av föreningen fått veta att den nya kåpans evakueringsluftmängd måste stämma överens med den vi har nu, men inte fått något värde. Hur vet man vilken evakueringsluftmängd ens kåpa har?
2. Är det ngn som har en kåpa för centralventilation för inbyggnad i ett väggskåp, vart har ni köpt den isåfall?

Letat som en galning, men förstår inte hur jag ska hitta rätt värde? Den gamla kåpan är av märket Futurum och ser ut som bifogat (bild 2) om det kan vara en ledtråd.

Stort tack på förhand!
 
  • Inbyggnadsspiskåpa för centralventilation integrerad i ett vitt väggskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit spiskåpa av märket Futurum, inbyggd över spishäll, öppen lucka visande filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Företaget som har gjort Ovk i er brf kanske har uppgifterna?
 
A
kåpan du har bild på har ett ställbart grundflöde och ett par evakueringsflöden.
det är liknande lösningar på alla kåpor för centralventilation
dvs man måste justera dessa för optimal funktion efter montering
 
V Vante skrev:
Företaget som har gjort Ovk i er brf kanske har uppgifterna?

Aha, tack, det ska jag kolla!
 
electroluxaren skrev:
kåpan du har bild på har ett ställbart grundflöde och ett par evakueringsflöden.
det är liknande lösningar på alla kåpor för centralventilation
dvs man måste justera dessa för optimal funktion efter montering
Tack för svar!

Men det är det jag inte förstår, hur jämför man och hittar vilka värden som gäller? Alla kåpor jag tittar på ställer upp sina värden på lika sätt och med olika enheter så. Men innebär ditt svar att det kvittar vilken kåpa man köper, så justerar man den sen till rätt värde?
 
A
Rätt!
D Done skrev:
Tack för svar!

Men det är det jag inte förstår, hur jämför man och hittar vilka värden som gäller? Alla kåpor jag tittar på ställer upp sina värden på lika sätt och med olika enheter så. Men innebär ditt svar att det kvittar vilken kåpa man köper, så justerar man den sen till rätt värde?
Rätt!
 
Här har du en variant:

https://casamja.se/spiskapor.html

(på bilderna är den utdragen, när man inte lagar mat skjuter man in den alltså, så det blir som en vanlig skåplucka)
 
  • Gilla
Done
  • Laddar…
H Herrturken skrev:
Här har du en variant:

[länk]

(på bilderna är den utdragen, när man inte lagar mat skjuter man in den alltså, så det blir som en vanlig skåplucka)
Wow, har aldrig sett en sådan innan! Tack för tips!
 
D Done skrev:
Wow, har aldrig sett en sådan innan! Tack för tips!
Det finns en annan svensk tillverkare som gör en nästan likadan, har glömt vad de heter dock. Har ingen själv men det sägs att de funkar mycket bättre än en sån futurum som du hade pga formen och den stora volymen på kåpan. Tror inte de säljs i någon affär, man får köpa direkt av tillverkaren.
 
  • Gilla
Done
  • Laddar…
Aha, det var den som Lizzardo tipsade om som jag tänkte på!
 
  • Gilla
Done
  • Laddar…
D Done skrev:
Wow, har aldrig sett en sådan innan! Tack för tips!
H Herrturken skrev:
Här har du en variant:

[länk]

(på bilderna är den utdragen, när man inte lagar mat skjuter man in den alltså, så det blir som en vanlig skåplucka)
Men vart köper man den?
 
El
Lizzardo Lizzardo skrev:
Här har du en till ;)

[länk]
Tack snälla! Ser dock inget pris?
 
D Done skrev:
Men vart köper man den?
Det verkar vara kruxet, ingen säljer den :)
Men någon skrev att de fått köpa direkt av tillverkaren, så kontakta dem
 
  • Gilla
Done
  • Laddar…
H Herrturken skrev:
Det verkar vara kruxet, ingen säljer den :)
Men någon skrev att de fått köpa direkt av tillverkaren, så kontakta dem
Verkar dumt att tillverka något som inte säljs...:thinking: Jag får forska vidare! Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.