Ska bygga en bänk med en hylla/underrede. På hyllan ska jag ha lite tyngre verktyg som kap och fräs och vill därför kunna skjuta ut hyllan och lyfta upp verktyget rakt upp för att skona ryggen. Har kollat på beslag på Theofils och det är inga problem med vanliga rullskenor/kulskenor som öppnar åt ett håll men jag skulle vilja kunna skjuta ut hyllan åt två håll. Jag undrar om det finns någon rullskena eller liknande beslag som stödjer detta? Här är den tänkta skenan: http://theofils.se/produkt/Kulskena-3832-med-softclose--66006.aspx?ac=27397

Har under tiden skissat på en lösning som bygger på att man "sandwichar" 2 par rullskenor men monterar dem åt var sitt håll. På det sättet kommer en skena alltid att låsa medan den andra glider ut och vice versa (se bild). Skenorna klarar belastningar på 45kg.
Skulle detta kunna funka? Funkar dessa typer av rullskenor även i liggande läge?

Dubbelöppnad skena.png

Tanken är en bänk som ser ut ungefär så här:
Bänk 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller finns det smidigare lösningar?
 
Utan att ha tänkt på det tidigare eller veta säkert så skulle jag säga att du ser redan på din bild att de skenorna är olämpliga att ha liggande eftersom kulorna inte kan ta belastning i den riktningen och du riskerar få metall mot metall när du drar ut skenorna.

Du kanske kan sätta dem på sidorna och göra en konstruktion där de ligger över/under varandra, så det inte bygger extra på bredden, bara på höjden, som du kanske har extra av i alla fall :)
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Tänker att man kan ha samma konstruktion fast på bredden dvs som kulskenornas ursprungliga läge, men är då orolig för att hela hyllan saggar ihop och hänger ner. Å andra sidan kanske man kan lösa det med glidlister?
 
Risken med en sån konstruktion du skissat på (stående eller liggande) medför en stor risk att skenorna åker ut på andra sidan när man skjuter in hyllan.
 
Om du hittar någon sådan lösning som jag nämnde, med skenorna i ordinarie riktning, men över/under varandra istf som en dubbelmacka, bör du inte få problem med att det saggar.

Sen är det som Dheri säger, så där bör du hitta på något som gör att skenan inte kan åka ut på andra hållet när lådan är utdragen åt det ena ;)

Men det kan ju vara värt att undersöka möjligheten att konvertera en vanlig skena så den blir "dubbelverkande". Rent spontant skulla jag kunna tänka mig att en med fullutdrag skulle vara enklare att konvertera i så fall. Med lite tur räcker det att ta bort stoppet som på vissa av dem bara är en upp-bockad metallflärp. Bocka ner den igen och se vad som händer :) Måste nog springa upp och kolla på några av de jag har liggande... :)
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
badtastex skrev:
Det finns skenor för köksöar som har denna funktion, exempelvis den här:

[länk]
Bingo!
 
Såg av en händelse att Bauhaus hade Accuride, i Linköping hade de till och med skenorna som går åt bägge håll. Dock bara upp till 500mm. Priserna var dock ganska höga.
 
KOlla med rutlands.co.uk, de hade ett ganska bra sortiment av skenor, vill jag minnas.
 
Jag kollade förresten mina fullutrdag skenor som jag har liggande. Så ut som det hade kunnat vara värt ett försök att konvertera dem till dubbelutdrag genom att ta bort stoppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.