Hej!

Vi bor i ett 70-tals hus i Stockholmsområdet, och funderar på hur vi ska få ventilationen att bli bättre efter att man bytt ut oljepannan mot bergvärme och inte ändrat ventilationen. Vi har också lite markradon som vi skulle vilja minska också.

Finns det oberoende ventilationsexperter man kan hyra för att få ett utlåtande? Jag tänker både före och efter en eventuell installation av ett FTX-system eller annan lösning, så skulle vi vilja ha papper på hur investeringen har fallit ut, typ.

Med varma hälsningar,
:: David
 
D David_St skrev:
Hej!

Vi bor i ett 70-tals hus i Stockholmsområdet, och funderar på hur vi ska få ventilationen att bli bättre efter att man bytt ut oljepannan mot bergvärme och inte ändrat ventilationen. Vi har också lite markradon som vi skulle vilja minska också.

Finns det oberoende ventilationsexperter man kan hyra för att få ett utlåtande? Jag tänker både före och efter en eventuell installation av ett FTX-system eller annan lösning, så skulle vi vilja ha papper på hur investeringen har fallit ut, typ.

Med varma hälsningar,
:: David
Hej! Ni kanske mer ska se det som en investering i er hälsa än rent ekonomiskt. Ett FTX-system sparar visserligen lite energi men det är inte att jämföra med tex bergvärme. Ett bolag som projekterar och säljer produkter kan göra en beräkning och sälja ritningar åt er som ni själva använder som upphandlingsunderlag. Jag kan rek. https://alig.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.