Kommunen har inga ritningar på vårat hus. De har helt enkelt försvunnet.
Nu har vi tänkt öppna upp ett fönster till altandörr och därutanför bygga en trädäck.

Detta är väl egentligen bygglovspliktigt men hur hade ni gjort?
Vi blir ju tvugna att rita upp hela huset och sedan ansöka.
Och hur stor är chansen att kommenen kommer på oss? De har ju inga orginalritningar att tillgå.
hade ni kört ett svartbygge eller tagit den långa vägen?
 
En ändring kan man ju rita in själv med penna på ritningen, mer problematiskt när Du inte har nån ritning alls.
Förmodar att Du kollat att det är bygglovspliktigt? jag trodde att fasadbyte var bygglovspliktigt men det är det inte i Uppsala enl. kommunens hemsida.

Om bygglov krävs hade jag försökt hitta nån som för anständigt betalt kunde rita upp huset inom rimlig tid. Hade det inte gått hade jag byggt ändå. Kommunens ansvariga är inte ute och kollar om Du bygger nåt utan det är bara om nån trist granne skulle anmäla till dom att Du gör nåt som dom får reda på det.
En vecka skulle jag leta sen skulle jag börja bygga om jag inte hitta nån enkel lösning ;)
 
Förr eller senare får man alltid god nytta av en rejäl uppmätningsritning. Jag hade inte tvekat att ta tillfället i akt att datera upp rubb och stubb. När du skickar in ritningarna till byggnadsnämnden får du dem - på köpet - brandsäkert arkiverade.

Avgifter för bygglov och bygganmälan är ganska blygsamma. Om du inte vill "investera" i kompletta ritningar över plan, fasad och snitt räcker det i ditt fall troligen att visa de fasader som påverkas plus planlösning för det berörda våningsplanet före och efter ingreppet.

Även om åtgärden inte skulle kräva bygglov kommer ritningsjobbet att löna sig i det långa loppet.
 
Det där är ju bara fasadändringar. Ta med måttband, penna och papper och gör en ritning av den aktuella fasaden. Det gjorde jag när jag skulle ha in ett takfönster. Funkade utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.