Hej
Skulle vilja bygga ett 1 plans hus med 4 sovrum + vardagsrum och kök och två badrum... 120 - 140 kvm, Vill betala 2 miljoner - helst mindre... Går det?? och med vilken leverantör då i så fall...:S
 
Kolla in Smålandsvillan också, ex villa Ljungby.
 
Rebeckaf skrev:
Kolla in Smålandsvillan också, ex villa Ljungby.
Dom har blivit mycket dyra! Grunden betalas separat.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Till Rebeckaf - nej mina 2 miljoner avser bara huset, inte tomt eller anslutningsavgifter/lagfarter/bygglov etc... Alltså bara själva huset monterat och färdigt.

Till BigGitt - tack för älvsby... men vill ha platta på marken - annars är faktiskt älvsbyhus planlösningar tilltalande nuförtiden...

Smålandsvillan har också krypgrund - dock en "fylld" sådan - kanske/antagligen bättre än älvsbyhus - kanske bättre än platta på marken?

Björkliden är ju intressant... har ett nästan likadant hus som ekeforshus ekonomen 142 (som vi varit inne på tidigare) - fast en halvmiljon billigare... vad nu det kan bero på?:S
 
roger2011 skrev:
Hej
Skulle vilja bygga ett 1 plans hus med 4 sovrum + vardagsrum och kök och två badrum... 120 - 140 kvm, Vill betala 2 miljoner - helst mindre... Går det?? och med vilken leverantör då i så fall...:S
Har en bekant som precis byggt ett hus med Fiskarhedenvillan som uppfyller era krav och huset inkl. tillval landade på under två miljoner. Modellen heter Lärkan som de har modifierat med bland annat ryggåstak i halva huset. Där får ni 4 sovrum, två badrum och dessutom två klädkammare. Han har bloggat här på BH under bygget och har inte haft några problem under bygget och efter färdig slutbesiktning nu i veckan så håller han just nu på att flyttar in :)
 
Till mr_bygg: Fiskarheden Lärkan låter ju bra - utan problem låter ändå bättre... Frågan är väl om FH kan bygga nere i småland ;) eller om det isf blir att hitta egna entreprenör/er ?
Tog dina vänners bygge väldigt lång tid?
FH bygger väl i princip lösvirkeshus?
FH Lärkan såg faktiskt ut som ett bra alternativ... tack för det förslaget mr_bygg d^_^b
 
FH är väl numera sveriges största husleverantör så jag har svårt att tro att de inte kan bygga i småland. Vet inte hur det fungerar runt om i landet, men i dalarna så har FH ett antal entreprenörer som de samarbetar med men som kunden skriver kontrakt med. Så om samma upplägg gäller i ert län så har säljaren troligen ett antal hantverkare som de kan rekommendera. Jag tror att bygget tog ca 5 månader, men då var det över sommaren så semester inräknat.

FH säljer materialleveransen i lösvirke och som kund anlitar man hantverkare för att bygga huset. Jag måste säga att jag blev grymt imponerad av min kompis snickare. Efter en vecka så var huset helt färdigt utvändigt vilket jag bara kan jämföra med vårt bygge med prefabelement då det tog lika lång tid.

Är ni intresserade så kolla på min kompis blogg, http://www.byggahus.se/bloggar/entro_p/2863-varde-ljus.html
och han kan säkert svara på frågor om ni är intresserad av husmodellen, husbygget eller FH som leverantör.
 
120-140 kvm!!!Nej ingen hustillverkare med platta på mark, monteringsfärdigt säljer det så billigt
Billigast på marknaden idag med platta på mark och monteringsfärdigt är Björklidenhus
 
Nyckelfärdigt känns tveksamt. Arkitektritat bör gå, med en bra arkitekt vill säga. Då väljer du själv standard på allt, är inte bunden till vissa paket och kan pressa kostnaden genom att göra vissa saker själv, tex målning.

18 tkr/kvm är absolut ingen glädjekalkyl om huset är yteffektivt, och en enkel volym. Vet folk som byggt fina arkitektritade hus för 10 tkr/kvm

/Simon
 
Inga problem med Fiskarhedenvillan i Småland. I det område vi bygger just nu har flera byggt med FHV. En kompis har byggt deras Trasten 135kvm för runt 1,9 miljoner fullt färdigt. (Numera under husarkiv på deras hemsida). När vi kollade för ett år sedan låg LB-hus Classic 135 under 2 miljoner på totalentreprenad.
Av de som nämnts hade jag valt Fiskarhedenvillan ger mest hus, och ni kan påverka utformningen också själva. Jag hade lyssnat med dem om vilken av deras byggsatser som klarar 2 miljonersstrecket fullt färdigt med alla entreprenader inräknade.
 
Kan ett arkitektritat hus bli billigare än ett av "storblockshusen" ? - tål verkligen att kollas upp.
Fiskarheden eller Lb-hus - ja just Lb-hus classic 135 har vi varit inne på lite granna - tom beställt en kalkyl - visade sig att de kunde bygga 135:an för ca: 2,1 miljoner.
Fiskarheden är intressant iofs - får kolla dem lite mer tror jag och även följa bygget i inlägg här ovan...
Tack för svaren:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.