Hej på er!

Vi har köpt en kyl / frys men ett problem har uppstått... Eluttaget sitter precis bakom vitvaran och tillsammans med den befintliga stickkontakten tar de upp ett för stort utrymme bakom vitvaran. Min fråga är om det finns tunna stickkontakter på marknade så att jag kan skjuta kyl/frys närmare väggen?

Ha d gött!!!

Emil
 
Hmm, vilken miss från elektrikerns sida. Ett uttag för kyl&frys bör sitta på 2000 mm ö.g. (1900 ö.g. är bättre om det finns överskåp). Då brukar de inte krocka med kylen.

Vet inte om det finns några andra stickkontakter. Kanske någon vinklad historia, annar så är det att flytta upp uttaget som gäller. Ta bort uttaget, klamra upp en kabel en bit och sätt ett utanpåliggande uttag. Doslock över dosan.

//Patrik
 
vojma skrev:
[länk]

?
Såklart! Dessa finns ju! Att jag inte tänkte på dem.

//Patrik
 
Ibland ser man inte skogen för alla träd.
 
De flesta stickproppar på just kyl och frys är redan vinklade... så tyvärr tror jag inte att det där löser TS problem.. :S

Doslock med urtag om det är en dosa, en bit kabel och ett uttag högre upp? Givetvis installerat av en elektriker kanske är en bra lösning.
 
Redigerat:
Precis.. Stickproppar på alla nya kyl/frys är redan så slimmade (vinklade) som det går.

Sitter det ett 2vägs uttag för kyl+frys så kan man borra in en till dosa och sätta två st 1vägs uttag istället. Då tjänar man litegran..

Eller flytta uttaget så det hamnar där det ska vara.. dvs ovanför kyl/frys.
 
Är ju ganska lätt att flytta högre upp om det är gipsvägg. Rotdosa vp-slang fk osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.