Mitt behov ligger på en hobbykompressor med 50-100 liters tank och 3-5 hästkrafter. Den måste stå i det lilla garage som jag också kommer att befinna mig i. Det är nära till grannar också.

Jag har tittat på specifikationer som säger både 87 dB och 97 dB vilket jag bedömer som ett ganska rejält oväsen. Har inte hittat något ställe där man kan få provlyssna... Om det stämmer med 97 dB så kan man inte vara i närheten, men sådana kompressorer säljs. Måste man ha ett eget rum för kompressorn? Det har inte jag möjlighet till.

FInns det någon som har lite praktisk erfarenhet av vilken typ av kompressor som bullrar minst? Skiljer det på direktdrivna och remdrivna. Eller ska man titta på varvtalen?

Tackar på förhand för allas åsikter.
 
Den frågan dyker upp med jämna mellanrum här på forumet. Det finns tysta kompressorer, men de brukar vara ordentligt dyra skruvkompressorer. Det finns även relativt tysta, någorlunda billiga kompressorer med betydligt lägre prestanda än vad du efterfrågar. Mitt tips är att leta efter en lågvarvig kompressor och bygga in den i en ljuddämpad låda. Jag har ritat en skiss som finns i en av trådarna om tysta kompressorer.

Edit: jag hade skissen i min dator.
 
  • ljuddämparlåda för kompressor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska den vara lite tystare så hittar du nog inget under 15000 och jag skulle tro ett medelvärde ligger bort mot 50000.

Vad du kan tänka på är att ju större tank desto mer sällan startar kompressorn och ju starkare motor desto kortare gångtid, däremot så låter det som f..n oberoende om det är en 1fas 1,5hk med 25l tank eller en 3fas 5hk med 100l tank.ö
 
Köpte en Stanley 50l / 4hk på Jula i våras som har funkat bra hittills. Visst, den väsnas en del men inte så att man inte kan vara i närheten. Och inte i närheten av vad verktygen låter...
 
Det står 87 db i produktbladet på min kompressor, men den stör inte alls så mycket som min lilla iom att den går på lägre varv och har ett dovare ljud,
Inbyggd under arbetsbänken med lite plyfa och isolering blev mina garagegrannar avundsjuka på ljudnivån..
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=49
 
Att bygga in en låda är ju lite som att den får ett eget rum, om än litet. Skruvkompressorer är dyra, så det går inte.

Bra att veta att kompressorn i alla fall inte är värre än tryckluftsverktyg!

Man tycker ju att det borde vara någon skillnad på direktdrivet eller remdrivet eftersom de går med olika varvtal. Men de redovisas med samma höga decibeltal.

snaggletooth köpte en remdriven 97 dB kompressor och tycker att ljudet går att leva med. Blir inte klok på detta... 97 dB måste vara för högt ljud för att man står ut med det. De måste mäta fram det värdet på ett konstigt sätt annars skulle nog alla få hörselskador.
 
Mäster, vad är det för liten kompressor du jämför med? 87 dB är ju betydligt bättre.
 
Finns det en vedertagen standard för hur oljudet mäts?
 
Jag har nån liten äldre biltema att släpa runt på, och någon ännu äldre av okänt märke, båda har ett hetsigt och gällt ljud som får mig att vilja tända eld på dem och släcka med en slägga.. :)
Båda är enfas iofs, och de väsnas väl generellt mer ?
Den modell som mest liknar den ena är :http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-20-25/ som tydligen ska avge 97 db, och det tvivlar jag icke på.
Duabhusets kompressor har jag hitills varit nöjd med, kvaliten får åren avgöra,
Och den passade min plånbok.

Hm, iofs har jag en liknande lådkonstruktion som ovan under min arbetsbänk, men den är betydligt behagligare i ljudnivån än de mindre..
 
Redigerat:
Nimajneb, man brukar ofta mäta på en meters avstånd. Går man närmare blir det högre mätvärde.

Mäster, din tysta maskin och snaggletooths Stanley är väldigt lika förutom att hans låter 97 dB. Det är konstigt... Det du säger med Biltema-exemplet är lite vad jag förväntade mig. Högvarvigt är nog inte lika bra som lågvarvigt.
 
Mäster, blir det inte för varmt för kompressorn när du byggt in den?
 
Jo, om det blir för tätt ,
Jag har "stängt in" den ungefär efter mattiasp:s skiss, skillnaden är att jag satt skivorna enligt lösningen till vänster i bild på båda sidor.
Framstycket når inte ända ner till golvet, och har ett hål precis för kompressorns fläkt, så den luftas rätt bra.
Det går antagligen att stänga till ännu mer, men jag är nöjd som det är nu.
Sedan har jag tagit nån isolering jag hade, 45 eller 70 ? mm och klätt runtom på insidan, även under och över.
Jag fick ta av hjulen för att få in den under bänken som är drygt 90? hög, Den är då ur vägen och samtidigt hyfsat skyddad från smuts och kringflygande projektiler..
 
Förlåt mig som kanske är obildad - Men 50-100L tank låter för mig galet mycket?!

Essve's AMP Serie ligger mellan 70-73dB men den största tanken där är på ca 30L - Å andra sidan så har dom ju maskineri för luftmängden iaf så större tank kanske är onödigt.

Jag har själv deras 260/5 för spikpistoler enbart. Dvs, 260L/min och 5L tank.
Q30/400 med 30L tank har flöde på 400L/min.

Utbilda mig nu - Stor tank? Mutterdragar och tryckluftsverktyg?
 
Redigerat:
Ska man släpa runt den på byggen så har man ju en mindre tank, men då får den gå hela tiden istället, står den stationärt så kan man ha lite större tank och bara lyssna till den ibland, och ja, i mitt fall mutterdragare, slipmaskiner, tryckluftsmejslar osv.
 
Mäster, ditt arrangemang är definitivt ett bra alternativ.

slacker, jag ska sprutmåla. Visserligen i liten skala, men det behövs enligt experterna minst 100-200 liters tank för att inte kompressorn ska gå hela tiden. Om den går hela tiden så håller den inte utan blir överhettad, sägs det generellt. Intressant att de har så lågt dB-värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.