Hej!

Bor i ett sommarstugehus från 1969.
Tyvärr har jag fått påpekande att jag har för dålig ventilation i krypgrunden.
Bla har kunniga personer sagt att det ska vara ventilationshål på båda sidorna av en husknut.
Jag har bara på ena väggen.
Jag har även sett att det varit lite fuktigt just i hörnen, så ett hål till skulle nog göra susen.

Nu har jag några snickare hemma som bla kunde åta sig att göra dessa hål, men så fick jag frågan på vilket avstånd från knuten hålet ska vara.

Så nu är min fråga om det finns något standardmått på avstånd mellan ventil och husknut?

Stort tack på förhand!
/Fredrik
 
Det ska inte vara nån ventilation alls i en krypgrund Det blir bara mer fukt av det. Sätt igen de hål som är och sätt dit en avfuktare om det fortfarande är fuktigt.
 
Hej!

Tackar för det svaret!
Jag har verkligen hört olika.
Tittar man på den här sidan så tycker jag det ser ut som om de har ventilation.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1188
I mitt fall stämmer det ganska bra med första bilden som dyker upp.

Men om det inte är krypgrund, finns det då ett standardmått?

Mvh
Fredrik
 
Varför inte ha vent i en gammal krypgrund så har det väl varit i alla tider utan problem det är väl endast när golven blev riktigt isolerade som problemen började eller ?
 
Har du problem med mögel i krypgrunden? Annars, gör ingenting.
 
Hej!
Intressant, kan det vara så du menar andersmc, dvs i modernare grunder som smurfen72 menar?
I mitt fall är det från 1969, och bjälklaget under golvet är inte speciellt isolerat.
Mvh
Fredrik
 
Redigerat:
Eftersom du har fukt i hörnen hur går avvattningen från stuprören ?
 
Hej!
Det har inte börjat mögla än, men det kan nog vara en tidsfråga.
Huset står på plintar sen 1969. På 70 eller 80-talet har man murat upp en grundmur mellan plintarna lite fuskigt.
Tidens tand har orsakat att på vissa ställen under denna fuskiga grundmuren så sipprar det in regnvatten varpå det blir väldigt fuktigt under huset.

Jag har nu hantverkare på plats som fixar med dränering och tätning. Men i samband med det tänkte jag även se till så ventileringen blir bättre så eventuell framtida fuktig luft torkar ut tänkte jag. Det ser ganska exakt ut som på länken jag länkade till ovan.

Något jag inte haft är ventilhål på båda sidor om hörnen (bara på ena), vilket jag nu förstått är brukligt. Så jag tänkte att hantverkarna får sätta i ventil på de sidor av huset vid husknutarna som inte haft det. Bergis är det då något mått som är standard tänkte jag.

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Ena hörnet har ett stuprör precis där, men det tycker jag att jag undersökt så pass så det ser ut som om det leds bort bra (med vidare horizontellt stuprör).

Det andra hörnet har där det verkat lite fuktigt har inget stuprör. Jag har fått förkling att fuktig luft kondenseras i hörnen (eftersom det är där det är kallast) god ventilation skulle motverka detta.

Mvh
Fredrik
 
Det här med fukt i krypgrunden är ett komplext problem. Lösningen är inte att på måfå ta upp ventilhål, utan du måste utreda vad det är som orsakar problemet.

Du kan ju börja med det enklaste, som Smurfen påpekar. Kolla stuprören, så inte vattnet från dem bara går ner i jorden. Det kan vara att de bara slutar i en stenkista precis vid knuten. Så har man gjort i alla tider, men det är ingen bra lösning för det. Kolla också takavvattningen i övrigt. Se till så att allt vatten verkligen går ner i hängrännorna och inte hamnar vid husgrunden.

Sen är det dräneringen. Är huset byggt -69 så kan dräneringen ha gjort sitt. Den kan vara igensatt av rötter, hoprasad osv. Är det ett sommarhus är det inte säkert man kostat på nån dränering alls. Så det är möjligt du behöver göra om dräneringen. I samband med det sätter du då förmodligen också platon-matta.

Hur ser det ut i krypgrunden? Ofta är det fullt med skräp. Förr använde man ofta krypgrunden som soptipp medan man byggde. (Rent generellt gjorde man mycket saker förr i tiden som idag framstår som ytterst olämpliga.) Är det skräp så är det bara att rensa. Allt organiskt material måste väck.

Marken ska vara täckt med plast. Vanlig diff-plast fungerar bra. Täck ordentligt, upp en bit efter väggarna. Lägg på sten (rena) som håller den på plats. Stick några hål på de lägsta punkterna så att vatten som samlas kan rinna ut.

När allt det där är klart, och allting stabiliserat sig, så kan man börja undersöka sin krypgrund angående fukt. Sätt ner en eller några fuktmätare och kolla. Är det fortfarande för mycket fukt så är förmodligen lösningen att sätta igen ventilerna och montera en avfuktare.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Hej!
Tusen tack för det svaret!
Ja i mitt fall så rinner regnvatten in under huset och orsakar fukt.
Så just nu fixas dräneringen och tätningen.
Hantverkarna ska nu sätta in ventiler.
Skulle fukt ändå finnas efteråt, får jag prova att täta ventilerna.

Tusen tack för ditt svar!
Mvh
Fredrik
 
Om huset har klarat sig hyffsat trots att det rinner in vatten där så tror jag du kommer att få ett ok klimat om du åtgärdar felen utan avfuktare men man bör naturligtvis hålla koll.
 
Hej!
Tackar för den gissningen, det tror jag också.
Men om fler ventiler visar sig bli tokigare borde man ju kunna sätta igen dem.

Mvh
Fredrik
 
Mycket ventiler är en nödlösning när det tillförs så mycket fukt till krypgrunden att uteluften är torrare. Har du fått din grund skapligt torr förstör ventilerna bara.

Det som händer är att den varma luften ute, under sommarhalvåret, innehåller i absoluta tal mycket fukt. När sedan denna varma luft kommer in i krypgrunden och möter det kallare ytorna där inne så kondenserar fukten. Det är just detta som man misstar sig på. Luften utanför grunden innehåller mer vatten än luften inne i grunden.

Det är som om man har fått vatten i båten och försöker lösa det genom att borra ett hål i bottnen.
 
Hej!

Tack för den förklaringen som var mycket bra för att förstå.

Mvh
Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.