Har två handfat i min lägenhet som är från IFÖ och är från 2001, då stambyte gjordes. Packning hade svällt och det var stopp i ena, tog dit en lokal fastighetsskötare och han påstod att det inte fanns rätt packningar att få tag pga av mina handfat är så pass gamla. Han åkte och köpte en modell som var något för stor och detta har gjort att silen lutar 1-2 mm mellan vänster och höger kant och den sticker ut inne i hålen. Partade med IFÖ och de sa att det var standard och fanns och få tag i på VVS-ställe.

Får man räkna med detta om handfaten är från 2001 eller borde man klaga på jobbet? Har fått en faktura på runt 600kr så visst inte extremt dyrt. Känns lite surt om jag skulle behöva byta handfaten för att får det bra eller ska man leva med detta?
 
  • Vit IFÖ handfat med felmonterad sil som lutar, omgiven av tvålpumpar och vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på undersidan av handfat med texten "2-01-01:17 00370 02318", troligtvis en modell- eller seriekod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit IFÖ-handfatsetikett med datum och serienummer, indikerar handfatets åldersinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvarande handfatssil i porslin med en lätt lutning och en packning som sticker ut något, tecken på reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handfatssil som lutar och sticker ut, felaktig packning på en gammal IFÖ-modell från 2001.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett handfats avloppssil som lutar och sticker ut felaktigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den packningen och den i gummi som sitter under fatet finns att köpa lösa.
Det ser ju ut som att packningen bara har kommit på sne, dåligt monterat, montören har inte haft tålamod att få packningen i mitten.
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.