Innan mitt sängköp i Julas så sprang jag innan i några butiker som sålde sängar. Fick info om att de allra "finaste" sängarna inte är zonindelade, utan där är fjädersystemen så pass fiffiga/bra ändå att de följer kroppen med bra stöd. Dock så brukar även dessa sängar ha en zon vid axeln, den den behöver större djup att borra ner sig i madrassen.

Argumentet av säljarna till varför man frångår zonindelning är för att människor är olika långa, o axlar o höfter hamnar därför olika. Dock så är 5 zoner bättre än 7, eftersom 7 zoner är ännu mer beroende av att den som ligger i sängen har "rätt" mått på kroppen.

Men, jag funderade på om verkligen kroppen är så olika på folk, eftersom jag tror att långa personer ofta har längre ben i förhållande till resten av kroppen (oftast) Så ikväll gjorde jag ett test genom att mäta avståndet mellan axel o höft på mig själv som är 187cm lång, jag tog även mått på min kära mor som är betydligt kortare, vet dock inte hur kort men normalt för en kvinna, 165cm kanske. Jag hade 60cm, min mor 50cm. "bara" 10cm skillnad alltså.

Så argumentet att zonindelade sängar inte är vettigt kanske känns blekt? Klart att det finns dem som det kommer passa sämre för men då måste vi prata om mkt korta eller mkt långa personer.

Ett annat argument var också att zonindelade sängar snabbare slits ut vid rump-partiet o blir därför "hängmatta" snabbare, men enligt mig så är det bättre att kroppen för rätt komfort än att sängen slits snabbare - jag tror zonindelade sängar faktiskt är bättre för kroppens hållning i sängen, jag tror inte det finns "superfjädrar" som kan motsvara en zonindelads säng egenskaper.

Vad tror ni? Erfarenheter?
 
Vi köpte sängar med 5 zoner för ungefär två år sedan, min fru ligger ok i sin, själv måste jag flytta runt tills jag kommer helt rätt, annars ligger jag obekvämt (måste ligga lite högre upp än jag vill, lite lätt diagonalt) Jag saknar min gamla zon-lösa säng som sonen fått ta över, även om den är ca 20 år gammal och inte var särskilt dyr ligger jag betydligt bättre i den.
 
Det är ju egentligen märkligt också att folk föredrar så olika typer av sängar, hårda, mjuka etc. Konstruktionen av människor är ju betydligt mer standardiserad än utbudet av åsikter om sängars önskade beskaffenhet. :)
 
Det finns två skolor när det gäller sånger. Antingen zon-indelade (5 eller 7) eller individuella fjädrar. Vad man föredrar är en smaksak. Vi själva har 7 zons.
 
falkn skrev:
Det finns två skolor när det gäller sånger. Antingen zon-indelade (5 eller 7) eller individuella fjädrar. Vad man föredrar är en smaksak. Vi själva har 7 zons.
Nja inte riktigt. Alla sängar som säljs idag har individuella fjädrar (pocketfjrädrar) Däremot har många sängar Bonellfjädrar som bottenlager, men de finaste sängarna har pocket både i botten o toppen på madrassen. Alla sängar har inte zonindelning, men de flesta som säljs har det. Som jag skrev tidigare så anser branschfolk att det är bättre att inte ha zoner då människor är olika långa/korta.

Generellt tror jag det svåraste är att hitta en säng med rätt hårdhet o rätt stöd. Den säng jag nu köpt så tycker jag den är bra MEN för mjuk vid rumppartiet, just denna del skulle kunna va aningen hårdare. Tidigare hade jag aldrig problem med sängar, måste blivit kräsnare på senare tid eller så var min gamla 10år gamla ikea-säng helt perfekt för mig. (oxå zon-indelad säng)
 
Dheri skrev:
Vi köpte sängar med 5 zoner för ungefär två år sedan, min fru ligger ok i sin, själv måste jag flytta runt tills jag kommer helt rätt, annars ligger jag obekvämt (måste ligga lite högre upp än jag vill, lite lätt diagonalt) Jag saknar min gamla zon-lösa säng som sonen fått ta över, även om den är ca 20 år gammal och inte var särskilt dyr ligger jag betydligt bättre i den.
Hur långa är ni två? Orkar du ta mått på dig själv mellan mitten på axeln o mitten på höften? :) Skulle va kul o höra. Jag har 60cm. Jag kan tyvärr inte avgöra var i sängen zonerna börjar o slutar, men skulle kunna ta reda på det då tillverkaren är Svensk. Har sovit för få dygn för att kunna uttala mig fullt ut nu.

Jag själv tror jag ligger bättre om jag hoppar ner 10 cm mot fotändan, då sjunker jag inte ner lika mkt med rumpan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.