Jag håller på och bygger om köket och har ett avlopp som behöver ta sig fram i ett rätt så tight utrymme bakom bänkraden. Bland annat skulle jag behöva svänga 90 grader ett par gånger.

Finns det några rekommendationer/regler runt hur tvärt man får/kan svänga per distans (krökningsradie alltså) ? Röret sitter mellan diskho och avloppsstammen.
 
Oh, undrar precis samma sak!
 
Så lite böjar som möjligt! Helst långa böjar, tex två 45 graders istället för en 88 graders
 
corre skrev:
Så lite böjar som möjligt! Helst långa böjar, tex två 45 graders istället för en 88 graders
Ja det är jag med på, men det är alltså inget problem att lägga in en på 88 grader ? Det är inte så att man aktivt frånråder det då det lättare blir blockeringar, utan det är ok men om ma kan så skall man hellre ta det i mindre steg ?
 
Rekomendationen är så få böjar som möjligt, kan man sen inte undvika dom så...
Om jag tolkade ditt första inlägg rätt så är det under/i skåpen du ska dra nu? Isf är det ju servicevänligt ;)
 
Mikael_L
JA det är så enkelt som corre skrev.
Så lite böjar som möjligt. :)

Varje böj ökar risken lite för problem, och varje böj utgör ett extra problem vid ev rensning.
Sen får man väl göra det som måste göras, utifrån dessa råd.

Det är ingen kärnfysik direkt. :)

Men frågan är ändå intressant för den som har att välja mellan att bygga om mer, bila upp etc, istället för att sätta några böjar till.
Man får göra en avvägning helt enkelt.
Tänk också på att vissa avlopp stoppar lättare.
Ett handfat stoppar mer sällan än toa.

Dusch och tvättmaskin har sina problem med stopp av hår och textilrester.
Ett köksavlopp kan klägga ihop av fetter mm, kör man dagligen diskmaskin brukar däremot ett köksavlopp alltid hålla sig rent och fint.
 
Om du nu måste ha "dåliga" böjar så skulle jag föreslå att du försöker ha så grov dimension som möjligt på rören, det ger mer marginal mot stopp.
 
Vad gäller för vatten/kopparrör?
 
Mikael_L
Kan dras hur som helst.

Ja det finns väl minsta krökningsradier som måste följas, t.ex.

Vilka slags rör är det frågan om?
 
Redigerat:
För kopparrör använder man ju bockningsverktyg som säkrar att röret inte blir platt där man bockar. verktyget ger ju en bestämd krökningsradie.

För PEX rör skall man använda fixturer från tillverkaren som som håller röret böjt i den snävaste böj som rekomenderas.
 
corre skrev:
Rekomendationen är så få böjar som möjligt, kan man sen inte undvika dom så...
Om jag tolkade ditt första inlägg rätt så är det under/i skåpen du ska dra nu? Isf är det ju servicevänligt ;)
Ja, under/bakom skåp från diskho (med diskmaskinsanslutning) till avloppsstam. Men så bra, då vet jag.
 
Mikael_L skrev:
Kan dras hur som helst.

Ja det finns väl minsta krökningsradier som måste följas, t.ex.

Vilka slags rör är det frågan om?
I mitt fall 12mm vv och kv till kök. Ev vv/kv i badrum (2x90° i badrum, 3-4x90° till kök)
 
Mikael_L
Jag har inte koll på vad min krökningsradie är, men det går säkert att hitta.
Men använder man rörbock blir det väl rätt. Är det prisol som du handböjer så får du helt enkelt göra "så mjuka som möjligt" böjar, typ.

Och så inga dolda rörskarvar!! , men det har du nog koll på :)

Och så kan du ta ner utb-kompendierna som nämns i denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/91274-hur-gor-man-en-vvs-ritning.html
och plugga. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.