Vill ha portautomatik till min takskjutport, och hade gärna sett att det krävs nyckel eller annan säker låsning för att frigöra mekanismen inifrån.
Eftersom man sällan låser när man är inne i garaget, så hade jag tänkt ha låscylider som kräver nyckel även på insidan av dörren. Det blir då betydligt svårare att ta med sig prylar ut från gareget om man tagis sig in genom fönstret.
Men då gäller det ju att det inte går att frigöra låsmekanismen till porten inifrån utan en nyckel.
Någon som vet om det finns sådana lösningar till portautomatiken?

Det är en Crawford G60 line 3m bred port.
 
orpon skrev:
Vill ha portautomatik till min takskjutport, och hade gärna sett att det krävs nyckel eller annan säker låsning för att frigöra mekanismen inifrån.
Eftersom man sällan låser när man är inne i garaget, så hade jag tänkt ha låscylider som kräver nyckel även på insidan av dörren. Det blir då betydligt svårare att ta med sig prylar ut från gareget om man tagis sig in genom fönstret.
Men då gäller det ju att det inte går att frigöra låsmekanismen till porten inifrån utan en nyckel.
Någon som vet om det finns sådana lösningar till portautomatiken?

Det är en Crawford G60 line 3m bred port.
Om man kommit in genom fönstret så går man väl ut genom fönstret om inte porten går att öppna. Grejjor som ryms genom fönstret åker också med. Ska dom stjäla större prylar så om du har tur så lämnas dom, har du otur (vilket man alltid har) så sparkar man ut porten och tar med dom stora grejjorna. Det behövs inte speciellt mycket kraft för att knäcka en 3 m bred lamellport som i princip är byggd av frigolit och tunn aluminiumplåt.
 
Jag resonerar så här:
Kan kan komma in genom fönstret, men inte ta med sig mina cyklar (dyrgripar) ut genom fönstret.
Tror att tjuven vill gå in snabbt, och komma ut snabbt med det som verkar värdefullt och enkelt att ta med.
T.ex. en cykel kan du hoppa upp på och försvinna på snabbt om du får ut den.
Ska han stå och sparka på porten för att komma ut, så tar det tid och drar till sig uppmärksamhet.
Kan han dra i ett snöre för att frigöra låsmekanismen, så kan han försvinna snabbt och tyst genom att cykla rakt ut på gatan. (Ingen hinner reagera.)
 
Jag har en Crawford som jag låser med "vanligt" cylinderlås, nyckel både inifrån och utifrån, när jag är bortrest och dessutom en brytare som bryter strömmen till automatiken så att jag inte av misstag ska försöka köra porten när den är låst.
När jag är hemma så manövrerar jag den via fjärrkontroller, så visst finns det lösningar.
 
Fincykeln ska ju stå i finrummet :)
 
Beroende på porttyp så klart men du kanske kan borra ett hål på lämpligt ställe i någon ram eller "glidbana" och köp ett BRA hänglås som passar i hålet och spärrar öppning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.