Jag har ett gammalt elskåp (som sitter på en stolpe) som min elektriker skulle vilja byta ut och flytta på väggen på en friggebod nära stolpen. Hans argument har inte varit helt övertygande och jag vill gärna slippa den extra kostnaden det innebär. I dagsläget går det matning till vårt hus och till en gårdsstuga från detta skåp. Jag skulle också vilja ha en matning till en friggebod där jag planerar att ha en elcentral som i sin tur matar några andra småbyggnader på tomten samt sköter om utebelysningen etc.

Se på bilden nedan. Inkommande ledningen kommer in på höger nere och går till elmätaren. Matningen till huset går ut på vänster sida nere och matningen till stugan går ut på höger nere.

Det ser ju inte så särskilt snyggt ut men har fungerat klanderfritt i alla år. Måste jag byta ut skåpet?

ojniemin
 
  • elskåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att böka in en kabel till där blir, tja, råddigt.
Att byta det i samband med att man utökar installationen är inget lyxbyte även om det drar i plånboken, alternativa lösningar på friggebodskabeln blir inte just mycket billigare.
 
är båda matningarna lagt på samma säkringar? normalt brukar man ju ha varje kabel separat avsäkrad vilket förmodligen din elektriker vill göra. med ett nytt mätarskåp så finns det plats för huvudsäkringar, mätare, huvudbrytare och 9 stycken säkringar för dom 3 kablarna. det är inte tillåtet att lägga två "kablar" under samma säkring när det är diazed(porslins)säkringar, däremot är det ok att göra det med "automatsäkringar"
 
Just det, det finns en liten låda under skåpet där det sitter säkringar för huskabeln. Om det är så att varje kabel måste säkras separat så är saken klar. Då måste jag nog byta för det finns inte plats för fler säkringar. Är du helt säker på att reglerna är sådana?

Om jag nu byter till ett nytt skåp så då är frågan om man ska ha det nya skåpet på stolpen eller på friggebodsväggen? Flyttar jag skåpet dit så måste jag även skarva kabeln som går till huset och till stugan. Jag förmodar att Vattenfall kommer att skarva på deras inkommande kabel... Vad finns det för fördelar att har skåpet på friggeboden för det är dit elektrikern vill flytta skåpet? Det känns ju inte helt snyggt om kabeln till huset går först till stolpen och därifrån till huset. En onödig omväg.

Från friggeboden kommer det att matas till två andra småstugor som finns på tomten som sagt. Det är draget bara en vanlig 2.5 kvadrats jordkabel till bägge dessa stugor så någon central kan jag inte ha i de små stugorna (kabeln måste mig veterligen vara betydligt grövre för att få mata en central). Tanken var att ha tre grupper till respektive stuga och säkringarna ska sitta i friggeboden. Nu är frågan huruvida jag ändå måste ha en separat central i friggeboden då jag även ska ha ett relä för utebelysning etc eller kan allt detta installeras i fasadskåpet?

Är det en vanlig DIN-skena i moderna mätarskåp?

ojniemin
 
sen kan det ju vara bra att sätta jordfelsbrytare på matningarna som inte ska ha någon central. välj ett stort mätarskåp så allt ryms
 
Ska stolpen stå kvar så sätt skåpet där, finns ingen anledning att hålla på och skarva i onödan, blir bara dyrt.;)
 
  • Gilla
Olof Andersson2
  • Laddar…
pellefant skrev:
det är inte tillåtet att lägga två "kablar" under samma säkring när det är diazed(porslins)säkringar, däremot är det ok att göra det med "automatsäkringar"
fniss

Undra vad Vattenfall säger om det då de finns montageanvisningar som säger hur man ska koppla in en extra kabel för koncentratorer (mätvärdesinsamlarna) under en diazedsäkring som redan används. Ska tydligen göras med kabelskor tycktes jag läsa mig till.
 
Linjemontoren skrev:
fniss

Undra vad Vattenfall säger om det då de finns montageanvisningar som säger hur man ska koppla in en extra kabel för koncentratorer (mätvärdesinsamlarna) under en diazedsäkring som redan används. Ska tydligen göras med kabelskor tycktes jag läsa mig till.
a det inte är tillåtet att lägga 2 kablar under samma skruv på en diazed är ju sant, på en automatsäkring kan man dock göra det, MEN det smidigaste i trådstartarens fall är ju att sätta kopplingsplintar i skåpet där alla de utgående grenar av från!
så att det blir så här:
inkommande---huvudsäkr----mätare----plintar---3st utgående (givetvis beräknade för att kunna vara avsäkrade av H-säkr.)
 
Menar du electrocuted att man får alltså säkra flera kablar med en porslinssäkring om man gör själva avgreningen i en kopplingsplint som i sin tur är kopplad till säkringen via en enkel ledare? Isåfall kan man i mitt fall göra så.

Vad är en H-säkring?

ojniemin
 
electrocuted skrev:
a det inte är tillåtet att lägga 2 kablar under samma skruv på en diazed är ju sant, på en automatsäkring kan man dock göra det, MEN det smidigaste i trådstartarens fall är ju att sätta kopplingsplintar i skåpet där alla de utgående grenar av från!
så att det blir så här:
inkommande---huvudsäkr----mätare----plintar---3st utgående (givetvis beräknade för att kunna vara avsäkrade av H-säkr.)
då kan han ju bara säkra med 16A h-säkring (H=huvudsäkring) ifall han inte ska ha någon central på friggebodan utan mata vidare till småstugorna med 2,5mm2
 
Jag tänkte ha en central i friggeboden ifall att jag slipper byta mätarskåpet. Alltså kan jag ha mina 25A säkringar kvar och säkra ner för 2.5 kvmm kablarna i centralen.

ojniemin
 
Nu blir det så att elektrikern (jag bytte elektriker) byter flänsen under skåpet och kopplar in en tredje matarkabel. Tack för alla synpunkter!

ojniemin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.