Hejsan

Sitter och letar runt efter ett element att ha i på ett lantbruk men verkar inte hitta vad jag söker i djungeln ute där så tänkte höra om någon här kan hjälpa till att hitta ett?

Vad jag söker är ett element som har minst kapslingsklass IP54 och runt 1000W, idag behövs egentligen inte IP54 men tänkte att när vi ändå gör om det rummet så kunde det vara lika bra att gå upp en nivå från dagens IP44 element (plus att det har lite för låg effekt) utifall vi ändrar användningsområdet för rummet senare.

Letade runt lite och hittade ett som heter LVI Yali 65 via google men jag hittar inte igen det på LVI:s hemsida, någon som vet om det fortfarande säljs eller har det bytt namn?

Vet ni någon annan tillverkare som säljer IP54+ oljefyllda element?
 
Vad är det för utrymme? Ett foderrum som dammar väldigt mycket? Då behöver radiatorn troligen vara godkänd för brandfarliga utrymmen, förutom kapslingsklassen. Det finns t.ex kamrörsradiatorer. Dessa är dock dyra...
http://www.nimaab.se/se/art/kamrorsradiator-frico.php
http://www.esska.se/esska_se_s/Kamr...20-till-1200-W-RiRo-f-5092f0120000-23270.html

Fricos rör håller dock bara IP44, men det ska vara godkänt!? Riro håller dock IP67.
Försäkringsbolaget kan ha synpunkter och tips på val också.
 
Hej

Näe det är idag ett rum som inte dammar speciellt (tänk personalrum) och det är elbesiktigat och godkänt med dagens lösning (IP44 oljeelement) men eftersom vi bygger om så kunde det ju vara lika bra att gå upp en nivå i kapslingsklass om det nu inte är ogörligt eller väldigt dyrt.

Men funderar lite vad du menar med godkänt för brandfarliga utrymmen, vilken klassning ska jag kolla på då? För kollar jag i handboken för elinstallationer i lantbruk så är det enda jag hittar gällande elradiatorer nedanstående text:

Elradiatorer som används i utrymmen med förhöjd
brandrisk ”brandfarliga utrymmen”, som till
exempel djurstall och foderberedning, måste vara
godkända för detta, minst IP 54


Vilken övrig klassning menar du elementet ska hålla för att vara godkänt?

EDIT:
Inser nu när jag för en gångs skull läser igenom vad jag skriver, lite väl sent förvisso, att jag av nån anledning fastnat vid "olje" element. Jag menar panelelement/panelradiator, varför mitt huvud ledde in mig på oljespåret vet jag inte och det som sitter där idag tror jag inte är ett oljeelement. Ber om ursäkt för det så läs panel istf olja :) Och största anledningen till panel istället för kamfläns som jag kommer på nu är att panel bygger mer på höjden och där finns det utrymme.
 
Redigerat:
Jag vet inte vilken standard som gäller men det finns allmänna krav i reglerna om en begränsad yttertemperatur i brandfarliga utrymmen, även vid felfall. Damm kan ju anses vara ett vanligt fel, kanske t.o.m. normalt. Radiatorn ska kunna övertäckas. Man hänvisar till reglerna för belysning, och då skulle i så fall radiatorn vara D-märkt men det har jag aldrig sett (inte letat efter heller).

Det finns oljeradiatorer med begränsad yttertemperatur. Det är avsett för att man inte ska bränna sig som annars kan vara risken på daghem och i badrum. Det är inte samma sak som att de är godkända för dammiga utrymmen, men bättre än ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.