Hej!

Håller på och gräver ned gulslang för fiber på tomten.
I helgen var jag förbi XL-bygg och köpte fyra skarvmuffar för kabelskyddsrör 50mm invändigt och 58 utvändigt.
Men när jag kom hem så påstår jag att muffen var för stor för min gul-slang.
Har kontaktat både XL-bygg och Byggmax men båda står frågande till vad det är för gul-slang jag har som inte är 50 mm utvändigt. Deras skarvmuffar är just 50+58.

Vill minnas att gulslangen är köpt på Byggmax.

Antingen såg jag helt fel i helgen och avbröt jobbet i onödan eller så har jag nån konstig dimension på gulslang.

Vet ni om kabelskyddsrör/gulslang finns i olika grovlekar?

Mvh
Fredrik
 
måste du ha gulslang för fiberducten då?
 
Nja,

Nu anlade vi en stentrappa för ca sex år sedan. Under denna lade jag två gulslangar i förebyggande syfte om vi mot förmodan skulle behöva dra något från vägen upp mot huset i framtiden.

Nu har vi fått erbjudande om fiber vilket vi nappat på. En föutsättning är att det finns kanal från vägen till huset.
Istället för att gräva en ny kabelförläggning vill jag lägga fibern i den befintliga slangen som jag så fiffigt förlade för sex år sen.

Men den befintliga slangen var lite kort så jag tänkte skarva den sista biten.

Men till min förvåning (om jag nu inte hade hjärnsläpp i helgen) så kunde jag dra gulslangen igenom muffen utan problem vilket får mig att tro att det måste vara fel muff.

Jag ska dubbelkolla allt ikväll givetvis.
 
Jag tror jag löst mysteriumet.
På mina muffar står det Drän
Jag måste fått fel, inte till gulslang utan till dräneringsrör.
Tackar för svaren.
 
nä jag tänkte mest på att de blåser knappast fibern lös i ett gulrör. Isåfall ska de ju in med fiberducten i gulröret och med tanke på hur styvt det är så kanske det blir besvärligt.
Jag har ingen aning om vad som är brukligt, det enda jag vet är hur det var när jag grävde ner vår egen fiberduct.
 
Fiberducten har jag fått, som jag själv ska dra i röret. Borde inte vara problem tycker jag då jag har dragtråd i. Men man vet aldrig.
 
Om du drar själv borde det gå att dra med lite möda men fiber och elfolket brukar vilja ha skyddsrör med slät insida.
 
Japp, men rätta mig om jag har fel, jag tror mina gulslangar har slät insida. Kanske finns det olika?
Tänkte även dra med extra dragtrådar för framtida indragningar.
 
nikasp
Byggmax har gult rör som jag köpte förra sommaren, 25 meters med dragtråd. Kändes prisvärd och har slät insida. Fiberrör ska väl egentligen vara grön, jag fick 3 meterslängder och grävde ner ca 45 meter när vi installerade fiber.
 
Ja, i gula skyddsrör får bara elkabel dras om man ska följa regelverket. Det finns exempel där fiberfolk vägrat använda färdig kanalisation med gul slang för fiber. Å ena sidan så ska ju rätt vara rätt, å andra sidan så kan man fundera över rimligheten.

Oavsett så tror jag inte du får några som helst problem att dra i ducten i dina slangar, fiberducten är av lågfriktionstyp och är liten i förhållande till skyddsslangen.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.