Jag håller på att laga gammla fönster.. 100 år gamla men inte kjärnvirke.. kanske 30+ måste åtgärdas. En del är okej, men många är så rötena att jag skulle väldigt gärna vilja byta ut dom.

Jag behöver inte ramar...

Finns det någon som tillverkar klassiska tre-glas fönster? För en rimlig summa? Om man har maskiner förbereda kan det inte vara så dyrt... Även om jag måste ge måten.

Tack för all hjälp :)

Thomas
 
Thos Thos skrev:
Jag håller på att laga gammla fönster.. 100 år gamla men inte kjärnvirke.. kanske 30+ måste åtgärdas. En del är okej, men många är så rötena att jag skulle väldigt gärna vilja byta ut dom.

Jag behöver inte ramar...

Finns det någon som tillverkar klassiska tre-glas fönster? För en rimlig summa? Om man har maskiner förbereda kan det inte vara så dyrt... Även om jag måste ge måten.

Tack för all hjälp :)

Thomas
Så här ser dom ut...

Thos Thos skrev:
Jag håller på att laga gammla fönster.. 100 år gamla men inte kjärnvirke.. kanske 30+ måste åtgärdas. En del är okej, men många är så rötena att jag skulle väldigt gärna vilja byta ut dom.

Jag behöver inte ramar...

Finns det någon som tillverkar klassiska tre-glas fönster? För en rimlig summa? Om man har maskiner förbereda kan det inte vara så dyrt... Även om jag måste ge måten.

Tack för all hjälp :)

Thomas
 
  • Ett traditionellt fönster på en vitmålad träfasad, med fönsterbågar i grått och synliga speglingar av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Thos Thos skrev:
Så här ser dom ut...
glasmästaren klarar säkert av att skära ut åt dig.
 
Thos Thos skrev:
Så här ser dom ut...
Fina!
Tror inte du kommer kunna få något liknande i dag om du inte tillverkar dem själv.

Vore de mina skulle de kanske få en halvoljning nu och säkert klara sej från större renovering i 10år till. Det du visar på bilden håller nog hundra år till.

Beställer du ordentligt fönstervirke är det helt möjligt att byta ut bottendelen i fönsterbågen om du skulle ha någon som är dålig.
 
Tack för att ni alla återkommer till mig... Problemet är att många av fönstren är i ett fruktansvärt dåligt skick och att de är gjorda av billig furu. Hur vet jag detta? Ringarna sitter väldigt långt ifrån varandra och det finns stora knutar i trät. De är också vridna i många fall.

Det finns miljontals sådana här fönster i Sverige (jag har många av dem) och det måste finnas en stor marknad för dem. Jag behöver inga "vackra" fönster... Någon någonstans måste ha en liten produktionslinje igång.

Det är i alla fall vad jag hoppas på.

Att få en snickare att reparera varje fönster kommer att kosta en förmögenhet (tror jag).
 
Thos Thos skrev:
Tack för att ni alla återkommer till mig... Problemet är att många av fönstren är i ett fruktansvärt dåligt skick och att de är gjorda av billig furu. Hur vet jag detta? Ringarna sitter väldigt långt ifrån varandra och det finns stora knutar i trät. De är också vridna i många fall.

Det finns miljontals sådana här fönster i Sverige (jag har många av dem) och det måste finnas en stor marknad för dem. Jag behöver inga "vackra" fönster... Någon någonstans måste ha en liten produktionslinje igång.

Det är i alla fall vad jag hoppas på.

Att få en snickare att reparera varje fönster kommer att kosta en förmögenhet (tror jag).
Är det du visar på bilden ett av de fönstren du anser ha problem?
Jag ser ett hantverksmässigt tillverkat fönster hopsatt med trä plugg, helt klart renoveringsbart om behov skulle finnas.
Visa detalj bild på en rutten båge på något av dina fönster så kanske någon kunnig fönsterhantverkare kan beskriva för dig hur det ska renoveras.
 
A
Thos Thos skrev:
Tack för att ni alla återkommer till mig... Problemet är att många av fönstren är i ett fruktansvärt dåligt skick och att de är gjorda av billig furu. Hur vet jag detta? Ringarna sitter väldigt långt ifrån varandra och det finns stora knutar i trät. De är också vridna i många fall.

Det finns miljontals sådana här fönster i Sverige (jag har många av dem) och det måste finnas en stor marknad för dem. Jag behöver inga "vackra" fönster... Någon någonstans måste ha en liten produktionslinje igång.

Det är i alla fall vad jag hoppas på.

Att få en snickare att reparera varje fönster kommer att kosta en förmögenhet (tror jag).
Sätt in en annons... många fd bondgårdar som byter fönster...
 
  • Gilla
JohnnyEkan
  • Laddar…
Kolla vad RM-Snickerier i Vimmerby skall ha för likadana bågar (antar att med ”ramar” avser du karmen). De kan specialtillverka till vilket mått som helst. Med kittade bågar, smala spröjs och av kärnvirke.

https://www.rm.se
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kolla vad RM-Snickerier i Vimmerby skall ha för likadana bågar (antar att med ”ramar” avser du karmen). De kan specialtillverka till vilket mått som helst. Med kittade bågar, smala spröjs och av kärnvirke.

[länk]
Men varför, bilden visar väl inget annat än att visst underhåll behövs?
 
F fribygg skrev:
Men varför, bilden visar väl inget annat än att visst underhåll behövs?
Varför?! För att TS anser att de behöver bytas. :thinking:
 
A
skrapa, olja, kitta, grunda, lacka.
mer behövs oftast inte..

Men med ramar trodde jag man menade just ramen... karm heter det andra.
Och jag ser inget större fel på de där fönstren...
 
Jag ber om ursäkt för att jag använde fel ord... Jag trodde att jag gjorde bra ifrån mig, men gjorde bort mig. Min svenska är lite rostig efter att ha flyttat utomlands 1971.

Hur som helst, bilden jag lade upp var av några av de bättre fönstren. Andra i huset är mycket sämre och träet är förvridet och ganska ruttet.

Jag reparerar några och kommer förmodligen att komma undan med detta, men andra kommer att behöva mycket mer arbete och det är förmodligen bättre att byta ut dem. Därför hoppades jag att det kanske finns en leverantör som kan sälja mig fönster (enkelglas) i den gamla stilen. Jag vill inte montera moderna fönster eftersom huset bara används på sommaren och jag har flyttbara "innerfönster".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.