Jag postade samma fråga under byggteknik men så kom jag till att tänka på att det kanske finns ett verktyg som kan ta bort expanderbultar utan att lämna stora gapande hål i taket? Alla förslag mottages tacksamt :)

Här är problemställningen som postad på annat håll i forumet:
Har fått ett problem med att den frihängande köksfläkten måste vridas 90 grader från den ursprungliga upphängningen. Ramen till fläkten är fäst med 9 expanderbultar i taket och då ramhelv¤% inte är kvadratiskt så passar ingen av expanderbultarna i hålen på ramen när jag vrider den 90 grader. Hur tar jag bort expanderbultarna utan att bila bort dessa från taket? Jag skall nämligen fästa nya expanderbultar rätt nära dem gamla.
 
Enklast är nog att kapa dom med en vinkelslipmaskin med kapskiva. Eftersom de nya bultarna skall sitta nära de gamla, kan Du kanske täcka över de gamla med en "taklist"
Om inte det går så försök slå in de kapade bultarna så att Du sedan kan spackla över.

per
 
Jag "tror" att jag har hittad ett verktýg som tar bort expanderbultar och sedan låter en installera en expanderbult i samma hål (fast en storlek större). Den fungerar som typ en hålsåg, fast för betong och med liten diameter samt tunnväggig.
http://www.drillcogroup.com/removal.html

Eller har jag missförstått infon på den sidan?

Om jag inte har missförstått, nån som vet vart man kan köpa en sådan?
 
Du skriver att det amerikanska verktyget ger Dig möjlighet att sätta en ny expanderbult i samma hål. Så var inte frågeställningen i Ditt första inlägg, då angav Du att det skulle borras nya hål efter att de tidigare bultarna avlägsnats.

Köp Du det amerikanska verktyget!

per

 
Det enklaste är ju att kapa expandern nära taket och sedan knacka upp den. Om det inte går att knacka upp den avsågade stumpen kan man i stället göra följande (testat med framgång):

Såga av expandern så nära taket du vågar, såga rakt, alltså parallellt med taket.

Ta ett litet metall borr (typ 4mm på en 8mm expander) och borra ett hål in i expandern. Var mycket noga med att försöka centrera hålet.

Ta sedan ett borr på 8-9mm (återigen 8mm expander) och borra försiktigt i det mindre hållet du gjorde tidigare. Om allt går som det är tänkt "fräser" man ner expandern så att den inte sticker ut.
 
Martin_Blomberg skrev:
Jag postade samma fråga under byggteknik men så kom jag till att tänka på att det kanske finns ett verktyg som kan ta bort expanderbultar utan att lämna stora gapande hål i taket? Alla förslag mottages tacksamt :)

Här är problemställningen som postad på annat håll i forumet:
Har fått ett problem med att den frihängande köksfläkten måste vridas 90 grader från den ursprungliga upphängningen. Ramen till fläkten är fäst med 9 expanderbultar i taket och då ramhelv¤% inte är kvadratiskt så passar ingen av expanderbultarna i hålen på ramen när jag vrider den 90 grader. Hur tar jag bort expanderbultarna utan att bila bort dessa från taket? Jag skall nämligen fästa nya expanderbultar rätt nära dem gamla.
Tänk på att expanderande fästdon behöver ett minsta avstånd till hål eller kant för att inte knäcka materialet. Du kanske kan fästa de nya kemiskt istället. En liten undran bara, behöver du verkligen 9 expanderbultar för att fästa en köksfläkt?
 
pernitta skrev:
Du skriver att det amerikanska verktyget ger Dig möjlighet att sätta en ny expanderbult i samma hål. Så var inte frågeställningen i Ditt första inlägg, då angav Du att det skulle borras nya hål efter att de tidigare bultarna avlägsnats.

Köp Du det amerikanska verktyget!

per
Jag kollade en gång till på ramen, och såg att jag kan få 2 av expanderbulltarna att passa i hålen på ramen även efter vridningen 90grader. De resterande 7 kan passa med några (2-7) millimeters förflyttning. Det var därför jag funderade på det amerikanska verktyget i kombination med att borra upp hålen i ramen lite större.
 
Betong skrev:
Tänk på att expanderande fästdon behöver ett minsta avstånd till hål eller kant för att inte knäcka materialet. Du kanske kan fästa de nya kemiskt istället. En liten undran bara, behöver du verkligen 9 expanderbultar för att fästa en köksfläkt?
Jag skulle gissa på att fläkten max kan väga 40 kilo. I monteringsanvisningarna (krypterade på danska...) stod det att man skulle använda de medföljande 9 expanderbultarna.

Nån som vet hur många kilo olika typer av expanderbulter kan bära upp?

Det ligger ett Huntonittak på reglar under betongtaket och el dragna i pexrör samt inbyggda spots nära. Är det riskfritt att köra med vinkelkap med tanke på gnistbildningen när man kapar expanderbultarna?

Är det lika mycket gnistbildning om man kör med Dremel? Jag har inte använt vinkelkap speciellt mycket förut, därav dessa frågor...
 
Martin_Blomberg skrev:
Jag skulle gissa på att fläkten max kan väga 40 kilo. I monteringsanvisningarna (krypterade på danska...) stod det att man skulle använda de medföljande 9 expanderbultarna.

Nån som vet hur många kilo olika typer av expanderbulter kan bära upp?
Står det så så. Lång skorsten ger ju ett stort vridmoment om man är och puttar på fläkten. Tunn plåt i infästningen eller lättbetong kräver ju fler skruvar också.

Fast normalt så klarar en skruvexpander i betong några 100 kg i dragkraft.

Titta på essve.se eller hilti.se.

Ett ex.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...mp;dokid=wc63443&katnr=1&katsektnr=34
 
Varför inte borra några nya hål i ramen?

per
 
pernitta skrev:
Varför inte borra några nya hål i ramen?

per
Bra ide! Men först måsta jag nog kapa bort dem expanderbultar som sitter kvar (annars blir det väldigt många hål i ramen och den är inte speciellt tjock). Altså är det åter till frågan om gnistbildningen med vinkelkap och risk för antänding av Huntonitskicorna (pressad träfiberskivor)?
 
Betong skrev:
Står det så så. Lång skorsten ger ju ett stort vridmoment om man är och puttar på fläkten.
Ja det tänkte jag inte på. Toppenbra förklaring! tackar.
 
stark1 skrev:
strunta i expander....finns smidigare lösningar för infästning i betong...


[länk]

och demonterbart enkelt.....
Jag kan inte hitta hur många kilo den tål att belastas med på den sidan. Står det där?
 
den som är 7,5x35 har ett garanterat lastvärde på 2,0 Kn alltså 200 kilo. Dom är ju billigare än expander oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.