Vi känner att det blir så himla mkt trä i bastun. Jag skulle vilja ha nåt annat än trä, åtminstone på några av väggarna. Finns det nåt alternativ?? Vi funderade på att sätta kakel på nån vägg, men det är ju inte så skönt att luta sig mot...

Nån som vet?
 
Min bastu har kakel på alla väggar. Det tar ganska lång tid för kaklet att bli varmt. Eldar man tills bastun är lagom varm är kaklet ljummet och det rinner kondensvatten över väggarna. Har man däremot eldat och varmhållit bastun länge innan man går in är väggarna torra och oskönt varma. Träväggar brukar å andra sidan inte heller vara sköna att luta sig mot i en varm bastu.

Valde jag själv så blev det träväggar i bastun, men husets förra ägare var plattsättare och valde annorlunda. Det fungerar bättre än jag trott med kakel i bastun.

Erik
 
Klart det ska vara trä i en bastu :)
 
Det finns en anledning till att man oftast använder panel. Sten, kakel, glas och liknande kräver mycket knuff i aggregatet.
Om man räknar på effekten för en normalstor bastu, och följer rekommendationerna avseende denna i kombination med t.ex. kaklade väggar, så behöver man oftast kliva upp på aggregat för offentliga anläggningar = Dyrt.
 
jag har satt svart skiffer på golvet och upp på den vägg jag ska ha aggregatet. Sen panel på de andra tre väggarna. Återstår att se hur det går...
 
Hemmakatten
Förutom kakel kan man ha putsat vägg, tegelvägg tex. Om man tycker materialet är obekvämt att luta sig emot kan man sätta upp ett par längsgående ryggbrädor.
 
bmx skrev:
jag har satt svart skiffer på golvet och upp på den vägg jag ska ha aggregatet. Sen panel på de andra tre väggarna. Återstår att se hur det går...
Det går säkert utmärkt. Jag har klinker på golvet och putsad vägg bakom aggregatet. Ena ytterväggen är glasad. Panel där man lutar sig mot vägg. En sak som jag idag ångrar mig är att bastun byggdes utan golvvärme. Golvet är svinkallt för upphettade tassar ...
 
Lägg en trall på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.