Vi pratar om ett hus som jag inte kommer sälja efter några år utan ett hus för livet.

När jag bygger ett hus och banken inte är inblandad i allt, vad måste jag ha kvitton på?
En del av elen är väl ett måste? Huset kommer det finnas kvitto på men kanske inte precis allt.
 
Försök få med rubbet med kvitton - allt småttigt också för byggåret.

Detta ligger som underlag den dag du flyttar till hemmet och säljer huset (eller låter barnen ärva) och du betalar reavinstskatt på allt utöver det du inte har kvitton på. Detta innebär också att trädgårdsplanering, växter etc läggs till husbygget för det första året.

Åren därefter gäller kvittona bara för standardhöjningar utöver 5.000/år dvs inte underhållskostnader. Regelverket kan ändras men så här är skattereglerna idag.

Bygger du tex en carport om två år, planterar ett par dyra träd och fixar yttertrappen skall dessa kvitton också sparas. Detta gäller även om du tex plattsätter garageuppfarten ytterligare ett par år senare. Byter du ut en tvättmaskin efter 8 år räknas inte denna - men den räknas om du byter till en multimodern tingest som inte existerar just idag  ;). Bygger du idag badrum med våttapet kommer skifte till kaklat badrum i framtiden räknas som standardhöjning och medge avdrag vid försäljning.

Här finner du dagens bestämmelser: http://skatteverket.se

Den dagen du flyttar till hemmet ::) kan du nog krasst räkna med att reavinstbeskattningen är hårdare än idag och då kommer du att irritera dig på att du inte sparat alla kvitton du lagt ner på huset under 50 år! Men vi kan ändå inte sia om framtiden och våra framtida skatter.
 
Men avdrag från reavinsten kan man väl bara göra på förbättringar gjorda de senaste 5 åren? eller? :-?

Det trodde jag iaf.
 
Undrar om man inte kan få avdrag för t ex vissa saker, om kvittona har kommit bort. Typ kök som är en förutsättning för att huset skall fungera. Priset görs då en uppskattning av.

Får man inte igenom självklara avdrag även om kvittona inte finns? Har faktiskt ett sådant problem själv och det är bara att kvittot inte längre finns i pärmen. Och jag kommer inte ihåg vad bolaget hette som sålde det. Tänkte dra av en 300 tkr för köket.

Har för mig, men kan ha fel, att det var revisorn som sa att prejudikat visade på detta. Får nog kolla igen.
 
Det går att få avdrag godkända även för större renoveringar där kvittona har förkommit men det är betydligt svårare och där är du faktiskt mer beroende av vad skattegranskaren personligen tycker! Dessutom finns det en liten fin ruta i deklarationsblanketten som man skall kryssa i såvida man har kvitton på rubbet. Man kan anta att dessa deklarationer inte lusgranskas i lika hög grad som där man uppger att alla kvitton inte finns med.

Så det enklaste är fortfarande att fixa en pärm där man samlar alla kvitton. Men en plastpåse duger lika bra ... ::)

kokos fråga: Du kan få avdrag även för rena underhållskostnader, uppfräschning etc för det som gjorts de senaste 5 åren före avyttring. Förbättringskostnader (dvs inte underhållskostnader) får tas upp under hela perioden du äger huset.
 
Så lustigt, jag trodde att man inte fick dra av alls för underhåll (typ är badrummet redan kaklat och du renoverar med nytt kakel kan du glömma avdrag oavsett om du gjorde det för 2 år sedan eller 20)...

Nåja, det var ju goda nyheter, tack för info! :)
 
Du får yrka på vad som helst i avdrag! Du skickar inte in några kvitton alls eller liknande förräns man eventuellt gör en separat granskning av din deklaration. Och man hinner inte granska alla kanske bara var femte eller så..... Men om du tagit upp siffror som verkar orimliga så är naturligtvis risken större att dom får upp ögone för dig och begär att få se var dina siffror kommer ifrån eller hur du räknat fram till dom.

Så om en normalvilla kostade 200000 i början av 1970-talet så verkar det ju konstigt om du påstår att du helrenoverade just din kåk då för 400000.

Medans det idag inte alls verkar konstigt att ta upp samma summa.

Alla förbättringar (ej underhåll) som är genomförda någonsin får du ta upp även om det är 40 år sedan. Och ofta gör man ju underhåll och förbättringar samtidigt när man tex inreder en dusch i befintlig toa. Slår ut en mellanvägg för att bygga om köket osv. Men egentligen är det bara förbättringsbiten som du får göra avdrag för.

Sen får du ju göra avdrag för alla ingångskostander som stämpelskatt, besiktningar, undersökningar, arvoden osv

 
T
Det finns ETT stort problem i detta, det är KRONANS VÄRDE.
En stor majoritet av oss har huset "för livet" men det tar skattemyndigheten INTE hänsyn till. Jag menar i detta fall kronans värde vid inköpstillfället, som INTE får räknas om till DAGENS VÄRDE vid försäljningen. Om man tar en familj som köpt ett hus i Bromma på 60-talet för t.ex summan 400.000:-, får då dom bara dra av summan 400.000:-vid försäljningen, men 400.000:- på 60-talet är långt över miljonen i dagen värde, men denna omräkning tillåts inte. Däremot tillåts denna beräkning vid t.ex bouppteckningar med värdepapper m.m. >:(
 
skogstomten skrev:
Du får yrka på vad som helst i avdrag! Du skickar inte in några kvitton alls eller liknande förräns man eventuellt gör en separat granskning av din deklaration. Och man hinner inte granska alla kanske bara var femte eller så..... Men om du tagit upp siffror som verkar orimliga så är naturligtvis risken större att dom får upp ögone för dig och begär att få se var dina siffror kommer ifrån eller hur du räknat fram till dom.
Intressant. 300 tkr kanske inte är så mkt att bråka om men frågan är när det blir skattebrott att dra av det Du inte har kvitto för. Jag orkar inte tjaffsa. Å andra sidan så köpte jag defacto ett kök. Men slarvade bort kvittot tror jag. (Eller så ligger det i någon kartong, någonstans....

Företaget jag köpte av ( på mässan Villa & Fritid eller vad den hette) var från Skåne eller blekinge men jag kommer inte ihåg vad företaget hette.




 
Men du kan kanske 'gå baklänges'? Även om du inte har fakturan kvar kommer du kanske ihåg vilket år du köpte köket - kolla med banken dina större utgifter för det året (för du köper väl inte dagligen grejor för 300' och du köpte väl inte cash?). Det kan vara lönt att lägga lite jobb på letande. Summan är ju ändå ganska stor!

Jag vet! Har precis suttit och grävt i alla mina papper & pärmar 25 år tillbaka för att få underlag till att skjuta upp skatten på det sålda huset. Har svurit en hel del över att jag varit så vansinnigt snål med investeringar på huset under alla dessa år ;D.
 
Man kan alltid skriva dit ett värde och helt enkelt ange att det är en "uppskattning" eller "bedömt av värderingsman" "schablonberäkning" "schablonvärde" osv. Bara man hela tiden talar om vad man gör och inte ljuger så är det mesat okej. Har du då gjirt en rimlig uppskattning så kanske den enskilde skattetjänstemannen som sitter och granskar din deklaration tycker att det är helt ok. Är ganska ofta man gör så i företagsdeklarationer där vissa kostander ska splittas upp på tex privat/företag tex kostander för telefon.

Det är här man ofta kan få hjälp av en skattejurist eller deklarationexpert. Dom vet ofta vad som brukar anses som "Normalt" eller om det finns fastställda schablonvärden eller "prejudicerande fall" där olika nivåer prövats juridiskt.

Att du tappat kvittot är alltså ingen anledning att inte ens försöka göra ett avdrag.
Skriv bara som det är helt enkelt.
Om dom sen vill veta mer omkring detta eller se dina kvitton, skicka med kort på köket för efter om det finns eller det kanske finns ett gammalt besiktningsprotokoll som styrker att köket var gammalt när du köpte men nu kan man se att det är nytt osv.
 
Tack för svaren. jag gör ett försök och skall även prata med Banken om man kan få fram 3-4 år gamla kvitton. Huset var ju ett nybygge så man börjar undra hur många kvitton som egentligen saknas. :)

Orkar dock inte tjaffsa med Skatteverket så jag hoppas det blir bra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.