Hej

Håller på att bli tokig, för vi ska bygga hus med kravet vitt, grått eller rött + plåttak grått eller svart (detaljplan).
Huset kommer vara i lite mer gammeldags stil (Sekelskiftspanel, tjockare foder och spröjs) även om det gärna får ha en touch av att det är nutida.

- Vitt känns lite tråkigt, det kör ju typ alla nybyggda hus nuförtiden, allt ska vara vitt nuförtiden (booooring..)
- Rött, tycker jag är svårt för det blir lite som ett "fejkat" äldre hus, falurött hör liksom ihop med spruckna paneler.

Återstår alltså grått.

Har någon ett exempel på ett spännande grått hus som inte blir för "grått" :rolleyes:.. om ni förstår vad jag menar?

Vi måste bestämma färgen på spröjsen snarast och det är så svååårt. Kravet på tak gör ju dessutom att det är risk att allt blir ofärgat. Spröjs o foder misstänker jag man får göra som man vill med.
 
Vi målade om vårt hus från 1910 från gult till grått i somras. Målaren blandade en egen kulör av grön umbra och vitt. Vi har nu en ljus grå panel med mörkare knutar och foder samt röda fönsterbågar. Kanske kan det vara något för er
 
Mitt förra hus har 2 olika gråa nyanser, vita fönster och svart tak....
 
Lilla_My skrev:
Vi målade om vårt hus från 1910 från gult till grått i somras. Målaren blandade en egen kulör av grön umbra och vitt. Vi har nu en ljus grå panel med mörkare knutar och foder samt röda fönsterbågar. Kanske kan det vara något för er
Det låter ju väldigt spännande, du har inte möjlighet att ta en liten bild?
 
Tackar!
 
Jag tycker att färgproducenter har lyckade blandningar för husfasader och det är nästan riskfritt att välja bland dem. Hade man bara tittat i burken eller på ett litet provremsa så skulle man aldrig välja just den tråkiga nyansen men kulören brukar leva upp på husväggen.
Man kan nästan se vilket hus blev målat efter husägarens egen idee och vilket använde arkitektens förslag :). Ett foto återger sällan rätt färgnyans så bästa tips är provmåla minst 0,5m2
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.