God fortsättning Forumet! :beer::cool::coffee:

Jag går och klurar på om det skulle vara möjligt att installera infällda downlights (LED) i mitt innertak utan att behöva riva ner hela taket. Nu sitter det kortplank på 28mm glespanel som i sin tur sitter på (tvären) på bjälklaget.
Min tanke är att sätta downligts som är avsedda för montage i apparatdosa. Jag tänkte om jag sätter upp rotdosor där jag vill ha downlightsen och trocklar sedan över flexslang till den befintliga takdosan...

Nu till problemet! Jag behöver få fast flexslangen i den befintliga takdosan utan att kunna stjuta in den ”utifrån” som i vanliga fall. Jag tänkte om det finns något specialverktyg just för detta ändamål eller om jag måste börja koppla in den kreativa delen av hjärnkontoret.
Jag tänker mig antingen en liten blåsa som man kan expander inuti änden på flexslangen för att greppa tag och få fast den i dosan alternativt någonting liknande ett drinkparaply (men kraftigare såklart) som greppar räfflorna inuti slangen.

Vad säger ni med erfarenhet, finns det någonting i arsenalen för detta ändamål???

Tack på förhand :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.