Jag har ett Myresjöhus som är byggt 1959. Det är ett en-planshus med källare.
Jag undrar om det finns något att göra för att öka isoleringen i väggarna?
När vi böt fönster för något år sedan upptäckte jag till min fasa att väggen bestod av inifrån och utåt:
10 mm brun Tretex skiva.
21 mm trä.
45 mm isolering
vindpapp
21 mm trä
luftspalt
samt tegel.

Inte mycket som håller kvar värmen där heller. :)

Vinden består av ett ca 20 cm tjockt lager av kutterspån, men där vet jag inte om jag vågar göra något pga rädsla för att få mögel.


Tacksam för tips och idéer
/Stefan
 
I ditt ställe skulle jag börja med att tilläggsisolera vinden. Det är säkert den åtgärd som betalar sig bäst. Helst skulle du fått bort kutterspånet också eftersom den inte isolerar så mycket. Lämpligast i ditt fall är nog sedan att ianvända en cellulosaisolering eftersom du knappast har någon plast upp mot vinden. Förmodligen behöver du ta upp ventiler i gavlarna sedan för ventilationens skull. Om du behöver luftspalt också vid takfoten kan kanske någon annan svara på.
 
På vinden finns både gavelventiler samt takfotsluftning men har ändå hört att för effektiv isolering av taket kan leda till kondensproblem på vinden. SOm du riktigt påpekar så har jag ingen plast i taket utan asfaltspapp.

Ang. väggar:
Att plocka ner teglet för att tilläggsisoler känns lite avlägset.
Att tilläggsisolera inifrån känns inte heller rätt eftersom rummen är så små ändå.

S.k. rymdisolering på innerväggarna skulle det kunna vara något?

/Stefan
 
Redigerat:
Hej Stefan!

Jag vill hålla med Janne. Om du har ett hus som snabbt kallnar och som drar mycket värme, beror det, efter din beskrivning, till 80 % på taket.

Väggarna du beskriver, är tidstypska, fast ändå ganska bra för att vara -59.
Det man saknar, är väl ett vindtätt skikt (åldersbeständig plast) mellan isolering och den innersta råsponten.
Har du också nya fönster så....

Däremot tycker jag det låter som om ditt tak är väldigt tunt isolerat.
Ditt tak kostar!
Det är nog där du ska koncentrera dig.
Brukar inte vara något större fel på asfaltspapp, så länge den är hel, men skicka kutterspånen och lägg in modernt material. Massor!
Ventilationen verkar ju vara ok.

Har sjäv gjort det i mitt hus från -39.
Sparade 30% med takisolering.
När jag sedan lade till 5 cm isolering på inneväggen, märkte jag knappt skillnad.
(Gjorde detta iofs för att jag drog ny el och vatten, men det blev ingen större skillnad på uppvärmningen.)

mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.