Med risk för att irritera någon som själv "gått den långa vägen" så undrar jag om någon, som redan har gjort det ofantliga hästjobbet att gå igenom husleverantörers utbud, skulle kunna ge mig en åsikt eller två?? ;)

Vi söker en 1,5 - 2-plans villa på 7 rok runt 200 kvm. Gärna lite åt det stramare hållet exteriört typ skånelänga, men då med förhöjt väggliv. Sekelskifteshus är också intressanta.

Till saken; Vi vill helst göra så lite som möjligt själva. Har dock en snickare/montör som kan jobba för 240 kr ink moms (vitt!) Mycket duktig.... Men han kan ju troligtvis inte ensam bygga ett hus, om det nu inte är jättelång byggtid (men då blir det ju också dyrt - byggkreditiv, har jag lärt mig här på byggahus :). Dessutom känner vi en behörig elektriker som kan göra ett "Kompispris" (vet ännu inte vad det innebär...)

Vi har en tomt på ca 300000 kr (ordinär kommunal villatomt relativt platt)och den totala byggkostnaden ink allt bör helst inte överstiga ca 2,3 miljoner.

Låter det som en fantasi?

Vi är inte intresserade av att lyxutrusta huset, vi värderar yta mer än helkaklade badrum och parkett i hela huset. Vi kan leva med ett Ikeakök och plastmattor i sovrummen. Dock vill vi ha golvvärme. Troligtvis med bergvärme som uppvärmning, har förstått att det är fördelaktigt i stora hus.

Hoppas ingen tycker att jag snikar till mig era kunskaper, men jag blir bara helt virrig av alla olika leverantörer och vad man får och inte får för pengarna. ??? :)

Kan någon ge mig en fingervisning om detta är genomförbart?
 
Ingen alls??

Innebär frånvaron av svar ett tillräckligt svar? :-[
 
svaren kommer nog i morgon !

men lycka till med ev ett hus bygge

/matte
 
Är ingen frum-gud och är inte helt säker, men:

Tror att ni kan få svårt att klara er på 2,3mkr om tomten kostar 300tkr och ni vill ha ett så pass stort hus. Vill ni dessutom ha det i stil med skånelänga så bör det ju putsas...och då blir det ytterligare lite dyrare.

Tomten låter ju iofs sig som att den inte kräver massor av markarbeten...men det är ändå faligt att inte budgetera med marginaler (i allmänhet och för markarbeten i synnerhet). Verkar som att de flesta här på forumet (inklusive mig själv) blivit negativt överraskade av kostnaden för markarbeten. Sen tillkommer ju installation av VA, el och tele...bygglov, lagfart, pantkostnad m.m

Jag tror med andra ord (tyvärr) att det inte blir så mycket kvar av era pengar att lägga på själva huset.

Men ingenting är iofs omöjligt, det GÅR nog att genomföra. Beställ huset stomrest och låt er snickare göra mycket av färdigställandet. Ni får nog även räkna med att hjälpa till en hel del själva om pengarna skall räcka. För att ytterligare kapa kostnader kan ni ju välja bort produkter som ni inte finner nödvändiga och köpa in billigare ersättningsprodukter själva. Ni kanske även kan vänta med att inreda övervåning (om ni inte behöver utrymmet på en gång), eller titta på ett lite mindre hus?

Vad ni än beslutar er för, lycka till!!

Alter ego
 
Tror tyvärr också att det blir svårt att klara 2,3. Kan gå men då krävs det mycket jobb!!! Räkna med att göra en djupdykning i det här med att bygga hus. Känner själv att man håller på att utvecklas till någon form av proffskonsult inom området :-/

Men om du skaffar dig all nödvändig kunskap har du möjligthet att genomföra en bra upphandling och pressa priserna på detta sätt. Tyvärr är det nog så att du även räkna med många mantimmar bara på att projektleda bygget, under hela perioden. Dessutom måste du även räkna med att öka risken (för att få ett lägre pris). Exempelvis delad entreprenad. Vissa entreprenader får du nog köra utanför GARBO försäkring (ex om vänner eller nära kontakter skall hjälpa till). Budgetmässigt kanske det går att komma under 2.3 men då krävs säkert egna inköpsresor till Polen eller liknande för att köpa in billigt material. Kolla in trådarena på Byggnadsmaterial så finns det ganska mycket information.

Har nog något tips på husleverantör också. Kika in på kvalitetshus.se och deras villa Lidingö, finns som skiss samt i bildbanken. Den kan nog stramas upp lite genom att byta fasad till stående utan läkt. På håll ser det ut som puts. Götenehus kör mycket med den fasadtypen. Med kvalitetshus är det heller inga problem att göra ändringar i skisser eller för den delen lämna in egna skisser. Kolla även skonahem.se, har fått uppfattningen att de är prisvärda.

Lycka till!
 
Daniel_s skrev:
Kolla även skonahem.se, har fått uppfattningen att de är prisvärda.
Lycka till!
Misstänker att du menar http://www.skonahus.se (skonahem är inredningstidningen ;D).

Sköna hus gör jättefina hus och jag tror att de även är välgjorda och prisvärda...men så billiga är de nog inte.

När jag lämnade in våra ritningar (framtagna med egen arkitekt) så ville dom ha runt 2,4mkr för huset (1,5-plan på ca 185kvm boarea) med invändig utformning som motsvarade deras standard. I vårt fall skulle det tillkomma en hel del för tillval.

Alter ego
 
Hej!

Forumguden här.....!

Titeln gör inga anspråk på att man kan mycket, snarare att man har en jäkla förmåga att svara på en massa trådar på detta forum.

Med svenska leverantörer kan det bli knepigt om tomten ingår i summan 2,3 MSEK. Sålunda 200 kvm för 2 MSEK är tufft men det kan gå utan tillval. Då talar jag nyckelfärdigt.

Jobbar ni med egna killar så klart det kan gå. Men observera att det är ett komplext bygge med er som samordnare. Blir det fel så kan hantverkarna skylla på varandra.

Jag skulle dock inte ge upp på något sätt utan ta kontakt med t ex företag som arbetar med utländsk arbetskraft, www.ipars.se t ex.

Annars får ni minska antalet kvm till kanske 160-170 och då borde det funka.

Jag tror att ni skulle vara nöjda med Götenehus. Dessa har jag bara fått bra erfarenheter av tidigare. www.gotenehus.se

Annars har A-hus fina och prisvärda kåkar.

Skulle dock ta en funderare på om ni inte skall bygga i sten och det finns många duktiga murare i från Polen som jobbar för svenska bolag.
 
TACK :) för svaren!

Min magkänsla hade ju liksom förvarnat mig om att det kunde bli svårt... men jag ville ju inte riktigt ta in det :)

Kan tillägga att vi även funderar i helt omvänd riktning, dvs bygga sten för sten (dock med stor hjälp av entrepenörer) under semestern. Har kollat olika varianter både lättbetong från Polen och "frigolitbyggklossar", men det verkar som det trots allt blir dyrt om man inte gör ALLT själv.

Vi drömmer egentligen om ett stenhus (vi räknar "frigolitbygget" som sten också :)), men tror att det är orealistiskt med vår budget.

Har idag reviderat priset något; 2,5 är ok, men då bör garage ingå...

Calle Anka: Jag ska kolla upp det! (Ipairs alltså) Tack!

Har pratat med Nordiska Kvalitetshus som tillverkar i Estland och har estniska byggare, men deras kvmpris är 11700 kr och det tycker jag är dyrt! Är jag snål?
 
Lite snål kanske, men det är inte min sak att avgöra.
Priser under 12 000 kr/kvm får väl anses relativt billigt!

Kolla också www.avexa.se de bygger med ett polskt bolag lättbetonghus i Norrköping. Det finns lite bilde på deras dåliga hemsida om man surfar runt lite.
 
Alter_ego skrev:
Misstänker att du menar [länk] (skonahem är inredningstidningen ;D).

Sköna hus gör jättefina hus och jag tror att de även är välgjorda och prisvärda...men så billiga är de nog inte.

När jag lämnade in våra ritningar (framtagna med egen arkitekt) så ville dom ha runt 2,4mkr för huset (1,5-plan på ca 185kvm boarea) med invändig utformning som motsvarade deras standard. I vårt fall skulle det tillkomma en hel del för tillval.

Alter ego
Just precis, tack för korrigeringen, man blir lite snurriga av alla företag, tidningar och broschyrer ;). Avsåg priset på huset nyckelfärdigt inkl grund? Det lät ju som rätt mycket pengar men var det mycket vinklar på huset eller i övrigt komplicerat bygge? Har du någon uppfattning om hur Sköna hus står sig mot andra leverantörer. Lämnade ni in ritningen till någon annan?
 
Daniel_s skrev:
Avsåg priset på huset nyckelfärdigt inkl grund?
Ja, inklusive grund och "standard" markarbete...

Har du någon uppfattning om hur Sköna hus står sig mot andra leverantörer. Lämnade ni in ritningen till någon annan?
Lät Trivselhus, Rörvikshus, Sävsjö trähus, Rörvikshus, Lövsta trähus plus några andra räkna på bygget.

Sköna hus låg väl mittemellan Trivsel (ca 2,3mkr) och Sävsjö (lite drygt 2,5mkr). Om det hade stått mellan dessa tre hade jag nog valt just Sköna hus...de verkade ha en bra arbetsmodell och kvalitetssäkring och jag upplevde det som att "kvaliteten" låg närmare Sävsjö än Trivselhus...

Nu blev det ingen av dem, bygger lösvirke istället (mindre entrepenör via personliga referenser).

Alter ego
 
Vi har byggt 1½ plans för 1,8. I detta ingick tomt på ca 1700 kvm, alla anslutningar, nyckelfärdig bottenvåning med en del tillval, oinredd övervåning, byggsats till dubbelgarage, grund och markarbeten.
 
Kasperliten skrev:
Vi har byggt 1½ plans för 1,8. I detta ingick tomt på ca 1700 kvm, alla anslutningar, nyckelfärdig bottenvåning med en del tillval, oinredd övervåning, byggsats till dubbelgarage, grund och markarbeten.
Ja vad ska man säga...grattis!!

För vår del ligger tomt, markarbeten, VA, pantbrev och kronor till kommunen på ca 2.200.000:- ...svårt att klara sig på 1,8 då :-/ :'(

Alter ego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.