Hur mycket förvaringsutrymmen bör man planera in i sitt nybygge?

Vi är två vuxna och en tonåring som ska bo i huset, plus två ungdomar som just flyttat hemifrån och som förvarar delar av sina grejer hemma hos oss fortfarande (bor i tillfälliga boenden). Huset kommer att bli ca 150-160 m2 stort. 1,5 plan med 38 deg taklutning (dvs mycket snedtak på ovanvåningen)

Varmförråd:
Hur mycket garderob ska man räkna med per person/sovrum? Personliga kläder tänker jag på här. Är två 60-garderober lämpligt?
Hur mycket övrig "textilförvaring", tex gemensam klädkammare, garderob etc. Här kommer lakan, extratäcken, vinterkläder under sommaren, liggunderlag och tält, resväskor, ... in.
Hur mycket förvaring behövs vid entrén? Groventrén? Ytterkläder, skor, stövlar.
Städskåp i tvättstugan har jag tänkt mig. Behövs det mer förvaring i tvättstugan?

Kallförråd:
Vi har idag ett garage på 18-19 m2 som används som kallförråd. Gräsklippare, trädgårdsredskap, verktyg, liten arbetsbänk, segel&båtgrejer under vintern, cyklar, glasåtervinning, vinterdäck, ... Men de flesta carportar med förråd som jag sett på ritningar har 9-10m2 kallförråd; räcker det? Är vi bortskämda som det är idag, eller är det knapert på ritningarna?!?

Har jag glömt bort någon viktig sak som behöver förvaringsutrymme? Finns det smarta lösningar "där ute"? Alla tips mottages tacksamt! Jag vill ju inte komma på sånt när man redan börjat bygga, utan nu på planeringsstadiet!!
 
Min personliga åsikt: Dubbelt så mycket som du tror. Och lite till.

Jag har visserligen aldrig byggt hus, men när vi letade hus slogs jag av hur dåligt med förvaring det var i de flesta nya hus jämfört med de som var lite äldre.

Tittar jag hur vi har hemma nu så kan man säga att vi (två vuxna och två tonåringar) har 2 garderober och nästan en byrå per person (vi har tre byrå på fyra personer). För vardagskläder!

Sen har vi tre eller fyra garderober för "finkläder", sånt som man inte använder så ofta. Och lika mycket till där vi hänger undan "säsongskläder" (på sommaren hänger vinterjackor och sånt där).

Och då har vi ännu inte kommit fram till de två garderober (plus en hög i tvättstugan) där det är sängkläder, dukar, handdukar och sånt.

Och mössor, vantar, halsdukar, regnkläder, paraplyer... Ungarnas leksaker är ju numera inte lika mycket som när de var mindre, men sånt tar också plats.

Sen är jag scout, så i källaren så har vi skåp med tält, sovsäckar, ryggsäckar, packpåsar, stormkök etc.

Har man nån hobby så har man antagligen prylar till den som behöver förvaras.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Min personliga åsikt är att man behöver massor med förvaring. Mitt drömhus har ett 80 kvm lager som är lätt tillgängligt från stora delar av huset.

Bra och lätthanterad förvaring är nyckeln till att ha det rent och snyggt hemma. Hur ofta är det inte som ha har köpt något som man inte hinner ta hand om med en gång? In med det i lagret. Vad förvarar man alla skidkläder/cykelhjälmar/vinterkläder/friluftsutrustning/bra-att-ha-saker/urvuxna barnkläder/källsortering/flyttlådor med sparat skräp/skidor/leksaker/extrastolar/gästsängar/säsongsgardiner/mattor/odruckna ölbackar/barnvagnar/etc.

En kollega hade byggt nytt och hon berättade att de byggt en stor tvättstuga (>20 kvm) där alla kläder förvarades, så man kunde sortera och lägga in alla kläder på en gång och man slipper ha byråer och garderober i rummen. Jag är fortfarande så avundsjuk att jag studsar :).

Jag har också konstaterat att vi skulle behöva ett 12kvm cykelförråd. 4 i familjen och 1 vardagscykel, 1 racer och en MTB var. Och så får man in tre cyklar på 2 x 1,5 meter om det ska vara smidigt.
 
Även jag blir avundsjuk på Pelpets kollega...En rejäl tvättstuga kombinerad med klädförvaring är något jag alltid tyckt borde finnas. Hellre än garderober/byråer i varje rum.
Angående förvaringsytor så kan jag efter succesiva utökningar vid ombyggnationer hemma konstatera att allt fylls upp. Ta bara hjälmar: skridsko-, skid-, cykel- m.m. Inga problem att komma upp i 10-15 hjälmar. Sen märker vi att det finns en tendens att stora förvaringsutrymmen senarelägger de utrensningar som man borde göra...
 
Vi har en walk-in-closet till varje (fyra) sovrum, endast ett saknar. Samt en i anslutning till hallen för de kläder som det inte är säsong för, regnkläder och annat sådant. Vi är helnöjda :)
 
Ca 20 garderober + ett 12 kvm förråd med hyllor för allt möjligt + vindsförråd om 50 kvm var rätt lagom för fyra personer. Vinterkläder, skidkläder, seglarkläder, ridkläder, sportkläder och dito -utrustning... Listan kan bli hur lång som helst.

Men det är nog mycket olika.
En del personer slänger aldrig något utan bara "lägger undan", andra håller förrådet av tskirts, brallor och sockar up-to-date och behöver minder plats (läs jag :cool: ).
 
peternicklas
Ju större förråd man har ju mer behöver man. Kan aldrig få för mycket utrymme. Byggde ett garage på 60 kvm, fullt tillräckligt trodde jag. Nu skulle jag vilja ha ett på 120 kvm. Man måste lära sig att tänka kritiskt, behöver vi verkligen spara på detta?
 
Det finns en tydligt samband, har man en massa förråd så är det stor risk att man fyller dem med saker från golv till tak och åren går, och tillslut har man ett förråd fyllt med en massa gamla prylar som förfallit och blivit skräp.

Det är inte så jag ser på förrådsutrymme, tanken är inte att ha så mycket prylar utan att ha de prylar man aktivt väljer att ha översiktliga och lätt tillgängliga. När jag behöver slalomhjälmen så ska jag kunna gå till förrådet och ta ner den från platsen på hyllan - inte behöva kravla in i förrådet i utrymmet bakom stången med gamla kläder, dra fram den undre flyttlådan med vintersportgrejor och rota fram slalomhjälmen där någonstans.

En annan risk med att ha för mycket prylar är att man blir fast med dem - man "kan" inte längre flytta eller göra det man vill för att man inte har någon plats att göra av prylarna. Och då är det inte längre du som äger prylarna - det är de som äger dig.
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
jag minns från förr att sovrum ca.12m2. ger 4x60. gard. räknade från dörröppning till basvägg. sen som innan sagt., utnyttja alla utrymmen för förvaring, X 2. om möjligt. tänk bara på garaget. stort när flytta in, sen trångt som hitta en egen liten låda i sovrummet bland kärringens kläder
 
pelpet skrev:
En kollega hade byggt nytt och hon berättade att de byggt en stor tvättstuga (>20 kvm) där alla kläder förvarades, så man kunde sortera och lägga in alla kläder på en gång och man slipper ha byråer och garderober i rummen. Jag är fortfarande så avundsjuk att jag studsar :).
En idé: Tänk nu att ha denna tvättstuga vägg i vägg med ditt "master bedroom" och att garderoberna går att öppna från båda håll...
Så kan jag tänka mig att bygga om jag nån gång bygger eget.
 
Jo mer förvaring man har desto mer samlar man på sig :).
stor tvättstuga är bra och jag är hur lycklig som helst som har en riktig tvättstuga i lägenhet och i tvättstugan finns också ett linneskåp d v s en garderob med dragbackar. En stor klädkammare är toppen där man kan ha vinterkläder och lite annat. Skoförvaring tänk på det för det blir lätt bortglömt.
 
jag såga upp golvet i en av garderoberna i barummet. satte in en spirorör fyrkant.lite knäckar på vägen, men sen passa. slängde ner tvätt i tvättstuga. tyckte det vad smart sätt.
ett problem bara. sur kärring som som fick nog efter tre barn och gubbe på den tiden att tvätta och vika. i dag står jag själv där nere i bland och tvättar, när kärring är ute med väninnor
 
Så lite förvaring som möjligt så tänkte jag när jag byggde, självklart vanliga klädgardrober osv men ingen långtidsförvaring.
99% av det jag knökade in i förrådet i lägenheten åkte i kontainern när vi flyttade.
Alltså har man ett lite förråd , helst i garaget, och när det börjar bli fullt är det dags att åka till tippen.

Tänk på vad massa sopor som folk står och betalar uppvärmning för varje år.

Hade ett skräckexempel på gamla jobbet, han beklagade sig över att bilen far illa av att stå ute och att han funderade på att bygga ett till garage, frågade då vad han använde det vanliga garaget till, jo hans 75kvadrat uppvärmda dubbelgarage var helt proppat med all sköns grejer som han inte "ville slänga", det fanns inga som hellst möjligheter till att gå ut i garaget.

Så mitt råd är, bygg förråd i garaget och släng eller sälj prylar man inte behöver istället för att hamstra på hög, det mesta kommer aldrig ändå till någon nytta.

Tradera och Blocket är 2 bra sidor istället för ett stort förråd.
 
stämmer bra. känner själv en kille med stort dubbelgarage, typ ekportar, fjärröppning mm. i 10-mille hus. flashigt utsida insida, bara skräp i garaget. han är så djävla småsnål, slänger inget. de har volvo o, toyota suv. på utsida. som rostar. retar han hela tiden. men förlåter. han är en "villaområdestönt.får" vet inte bättre.skillnad mellan får och fåraherde.
 
Hur kan bilar rosta av att stå ute? Värre att köra in och ut dem ur garaget hela tiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.