Hej! Jag bor i en hyresrätt i Stockholm som haft ett antal olika hyresvärdar (just nu Stockholmshem). Tror byggnaden är från 30-talet. En stor del av lägenheten är vitmålad. En del lister, hyllor, skåpluckor m.m. har över åren fått missfärgningar, hål som måste spacklas etc. Har svårt att tro att hyresbolaget skulle komma och måla om allt bara för att snygga till det. Därför tänkte jag själv ta tag i det, men hur vet jag vad för vit färg jag ska köpa? Finns det någon standardnyans som ofta används? Kan försöka ta ett foto om ni tror att det hjälper, men att fånga rätt nyans på kamera är nog svårt. Förstår att jag givetvis kan måla om allt vitt i lägenheten, men det känns väldigt onödigt då skavankerna är koncentrerade på vissa ytor.
 
Stockholmsvit
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Den är lite gul.
Jag hade kört med s0500-n
 
Redigerat:
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
Tack! Ska undersöka lite noggrannare i ljuset i morgon men kan tänka mig att det är stockholmsvit.
 
Davidbagare
Du ska alltså bara måla mindre ytor? Bättra på färgen på olika småställen? Då kan det nog bli svårt att hitta en matchande färg.

Jag kanske har missförstått dig, men mitt tips är
att måla hela rum/ytor med ny färg. Såklart så nära originalfärg som möjligt. Om du bor i stockholm så har Bauhaus ”stockholmsvit” i sin Beckers väggfärg.

Men kan du inte bara ta en dialog med din hyresvärd om att du vill fräscha till? De blir väl bara glada om du gör det? Speciellt om du inte ska måla med några ”utsvävande” kulörer…
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
Lite beroende på när och av vem det är gjort men 0502-y är väldigt vanligt på snickerier.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Du ska alltså bara måla mindre ytor? Bättra på färgen på olika småställen? Då kan det nog bli svårt att hitta en matchande färg.

Jag kanske har missförstått dig, men mitt tips är
att måla hela rum/ytor med ny färg. Såklart så nära originalfärg som möjligt. Om du bor i stockholm så har Bauhaus ”stockholmsvit” i sin Beckers väggfärg.

Men kan du inte bara ta en dialog med din hyresvärd om att du vill fräscha till? De blir väl bara glada om du gör det? Speciellt om du inte ska måla med några ”utsvävande” kulörer…
Med mindre ytor så menar jag inte några centimeter här och där, men jag kanske vill måla en skåpdörr utan att det sticker ut så mycket att jag behöver måla alla hyllor bredvid t.ex. Ska fråga min hyresvärd också innan jag börjar för säkerhets skull.
 
hsd
Syrenvitt
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
hsd
Större färgaffärer har en nyansmätare , elektronikmoj, som ger rätta fargblandningen och glans
De andra har färgprover, pappbitar, som man kan luska ut rätta färgen med
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
S 0502-Y har alltid och är ofta fortfarande standardvit hos leverantörer med vita produkter ( dörrar,fönster,lister,skåp,melamin,smygar,fönsterbrädor etc)
S 0500-N är "ny eustandard" på vit ton och börjar användas mer på byggen.


0502-y har gult i sig

0500-n är i neutral skala, alltså väldigt vit..
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
Ett tips är att leta upp några "vita" prylar och flytta runt och jämför. Ta sen med den som passar bäst till färgaffären så kan de nog hitta en passande.
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
Ta ett förgprov på förgaffären och ta med hem.
 
  • Gilla
alex82
  • Laddar…
Tak "brukar" målas med NCS 0500 som är helt vit.
Vita väggar och snickerier "brukar" målas med NCS 0502 kallas även bruten vit eller Stockholmsvit.

Att måla väggar eller snickerier med NCS 0500 brukar inte vara så lyckat. Det blir bländande vitt och svårt att hålla rent.

Att bättra en färg som suttit länge brukar aldrig bli bra, inte ens om man använder färg från samma burk som det utsprungligen målades med. Bättringarna kommer synas väldigt tydligt. färg förändras över tiden. Vit eller bruten vit gulnar.
 
Redigerat:
E Eld skrev:
Tak "brukar" målas med NCS 0500 som är helt vit.
Vita väggar och snickerier "brukar" målas med NCS 0502 kallas även bruten vit eller Stockholmsvit.

Att måla väggar eller snickerier med NCS 0500 brukar inte vara så lyckat. Det blir bländande vitt och svårt att hålla rent.

Att bättra en färg som suttit länge brukar aldrig bli bra, inte ens om man använder för från samma burk som det utsprungligen målades med. Bättringarna kommer synas väldigt tydligt. färg förändras över tiden. Vit eller bruten vit gulnar.
Fel.

0500 betyder att det är lite svart i den vita basen, i detta fall betyder 0500 = 5% svart i vit bas.

Tak målas alltid i takfärg som är vit såvida man inte bryter den.

Det är så gott som standard att måla väggar och snickeriet i 0500 i dagens läge.
 
L Lechuza skrev:
Fel.

0500 betyder att det är lite svart i den vita basen, i detta fall betyder 0500 = 5% svart i vit bas.

Tak målas alltid i takfärg som är vit såvida man inte bryter den.

Det är så gott som standard att måla väggar och snickeriet i 0500 i dagens läge.
Ja men det viktiga är att 0500 uppfattas (av de flesta) som helt vit. Även 0502 uppfattas som vit om man inte jämför den med (har den bredvid) 0500. Det är ju som du skriver en trend att måla mer och mer 0500 istället för 0502. Jag får ont i ögonen... fast efter några år drar även den mot gult.

De takfärgsburkar jag sett med ncs nummer på har haft 0500 fast jag målar inte tak särskilt ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.