Ska gräva ner min kabel-tv kabel idag.....finns det något som säger hur djupt man "måste"
gräva ner den???
mvh
M
 
Inte för tv-kablar, för elkablar brukar man köra på 60cm. Eller om dom ligger i rör ca30cm.
 
Skicka ned den mer än spaddjupt bara så att du inte prickar den i framtiden. 30-40 och stoppa den i något rör är min rekommendation
 
Elkablar ska ligga på frostfritt djup. Allt annat kan du nog göra som du vill med men som nån annan skrev stoppa ner den så långt att du inte gräver sönder den i första taget
 
Sedan kan du ju lägga en "kabelplanka", dvs ett gult plastskydd ovanpå kabeln, iaf på utsatta ställen där man kan tänkas gräva upp (nära huset och rabatter osv). Jag köpte en 5 meters på Bauhaus när jag lade ner min fiberrör, har för mig den kostade 89 spänn.
 
Äpplerum skrev:
Elkablar ska ligga på frostfritt djup.
Var har du fått det ifrån ?? Vattenkraft innebär INTE att det är vatten i kablarna.

T.ex. Umeå energi skulle få mycket grävningsjobb då tjälen går ner en 1,5 - 2 meter.

Det är som skrivet, lite beroende på omständigheterna, i gräsmattan ett drygt spadstick och i trädjårdslandet så inte jordfräsen får tag på kabeln.

Prototypen
 
Så svaret på frågan är: nej. det är din kabel och du gör som du vill, elverket kanske vill att deras kablar ska ligga på 60-80 cm och dom får väl bestämma över sina kablar. Men du får inte förlägga dom så att det kan bli farligt så det är som prototypen säger omständighets beroende.
 
Mikael_L
Dessutom måste väl en kabelTV-kabel vara rätt så ofarlig hur man än gör? Eller är det nåt jag missar?
 
Det är dock rätt hög DC spänning för att mata förstärkarna så man hoppar till rätt ordentligt.

Prototypen
 
Mikael_L
Aha, ja det var nåt jag tydligen inte hade en aning om... :)
 
Det hade inte jag heller förrän det kittlade i fingrarna, detta var 20 år sedan så det kanske är andra system och spänningar idag.

Prototypen
 
Äpplerum skrev:
Elkablar ska ligga på frostfritt djup. Allt annat kan du nog göra som du vill med men som nån annan skrev stoppa ner den så långt att du inte gräver sönder den i första taget
Jag tror du måste kontrollera dina källor innan du gör några fler inlägg angående kabeldjup :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.