Jag behöver koppla ihop två nätverkskablar UTP i en övervakningskamera som sitter utomhus. Kameran sitter i och för sig i ett regnskydd med den modularadaptern som medföljer för UTP RJ45 hona/hona har i sig inget skydd för väta om det nu mot förmodan skulle komma in lite fukt eller någon droppe vatten från kondens.

Så min fråga är nu om det går att hitta någon ytterst liten kopplingsbox/låda som är gjord för att skydda exempelvis nätverkskoppingar eller liknande? Vad jag alltså är ute efter är något som påminner om de där röda "korvarna" som finns för 230V-sladdar och som finns på Clas Ohlson ( http://www.clasohlson.com/se/El-box/Pr361758000 ) för att skydda ihopkopplade elsladdar utomhus mot regn, fast i en mini-version alltså! :)


Så här ser modularadaptern ut: http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-500-52
 
I värsta fall kanske man kan ta en större variant av krympslang och trä den över själva modularadaptern och en bit ut åt vardera håll över kablarna? Det kanske kan ge ett visst skydd mot dropp i alla fall?
 
Kanske kan vara ett alternativ att använda vulktejp? Lär bli helt tätt, men det blir förstås lite meckigt att få isär kontakterna vid behov. Men det ska väl inte göras så ofta gissar jag.

//DB
 
Tack, DABBR! Ja, vulktejp kanske är ett av de sista alternativen, men hittar jag inte någon pytteliten inkappslingsbox av tändsticksasksstorlek med färdiga uttag för in- och utgående nätverkskablar ;-) , så blir det kanske vulktejp eller något liknande... Man kanske först kan linda in själva adaptern och kontakterna i lite plast så att det inte blir alltför kletigt om man nu behöver montera isär grejerna?
 
Tack mats_o! Den är dock i största laget! Idealet är ju att hitta en där modularadaptern med nätverkssladdarna istuckna precis får plats, dvs ca 110 mm X 25 mm X 20 mm i innermått. Men jag tror att det lutar åt att försöka ta vilken liten plastlåda som helst och sedan lägga några varv vultejp runt så att man, om/när man behöver, bara kan skära loss vulkhöljet utan att då skada kablarna...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.