Jag sitter och projekterar för vår stundande omdränering och tilläggsisolering av källaren och slås av hur många absoluta åsikter det finns i olika trådar.

Jag har ännu ej hittat någon forskning eller utredning av vilka material eller metoder som fungerar bäst. Vissa hävdar till och med att själva isoleringen är att kasta pengarna i sjön då den sker under jord. Det vore ju troligt att någon skrivit ett projektarbete eller någon tidning gjort ett reportage i frågan.

I dagsläget lutar det åt en enkel cellplast isolering ovanpå en kallasfalterad grund med fuktisolermatta utanpå. Kanske lite mer jobb med det verkar vara billigast samt minst ifrågasatt.
 
Jag har tyvärr ingen avhandling i ämnet att hänvisa till. Men med ditt föreslagna alternativ så får du inte ur fukten i väggarna som trycker på innifrån, och beroende på konstruktion kanske även underifrån.
 
Det kan du ha rätt i. Men bygger inte isodrän/podrän principen på att man har en varm källare? Vi har i princip ingen värme på i källaren.
 
Finns det ingen som har någon idé?
 
Är inte en platonmatta direkt mot betongen utvändigt gjord för att lufta samtidigt som den skyddar mot utvändig fukt?
 
Jag tycker att länken till Sp-sidan inte säger så mycket om forskningsresultat på detta. Det måste ju finnas mera som stöder alla åsikter som kommer fram här på BH?
 
Jag instämmer. Märkligt att det inte finns mer att hitta. På isolering finns ju hur mycket forskning som helst. Det som förbryllar mig är att det i grunden är så pass olika metoder om man jämför kallasfalt mot isodrän.
 
kanske därför att om man visste hur lite besparing det ger så skulle man lägga de pengarna och svett på annat energisparande åtgärd :).
gaia
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.