vi vill göra en liten toalett på övervåningen i vårt gamla hus. Den kommer ligga i rummet över wc på förstaplan. För att komma på 110mm avlopp måste jag riva golv och det känns som ett tråkigt extrajobb.
Med lite t rör och böjar undrar därför om det är praktiskt möjligt att ansluta ett toaavlopp till bakom befintlig wc-stol?
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KOMHey
  • Laddar…
Det kanske inte blir så snyggt, men visst kan du göra det. I ett gammalt flerbostadshus jag bodde i för några år sedan var det gjort ungefär så, det var nog i alla fall 5 våningar högt ;)

Kruxet är väl mest att få in den nya anslutningen mellan befintlig toalett och befintligt avlopp. Du kanske får ta hål i toalettens avlopp och ansluta där ;)
 
Kan nog gå att får det hyfsat vettigt. Tänkte dra ner nya röret i hörnet och sen ansluta bakom toan. Kanske går att måla röret vitt, för att få det lite snyggare eller finns det vita 110mm? Är mest lättad om jag slipper riva golvet
skulle det funka att använda en sån här för att skarva bakom toan?

http://elbutik.se/product.html/pp-grenror-inomhus-avlopp-110x110/45-gr
 
Redigerat:
Ja, en sådan är utmärkt att skarva med, om du får plats med den mellan befintlig toastol och avloppet i golvet? Det ser inte ut så på bilden, tycker jag.
 
En variant kan vara att du tar den toastolen som syns på bilden, och sätter på ovanvåningen, åsså köper du en ny, vägghängd toastol till och ersätter, åsså bygger du en kulvert för avloppet som du hänger den vägghängda stolen på, då får du dessutom avloppet inbyggt. Kulverten kaklar du med samma kakel som du har i badrummet, så kan det bli riktigt snyggt. Då kan du göra en liten hylla ovanpå kulverten bakom toastolen, och bara låta delen in mot hörnet gå hela vägen upp till tak.
 
thomasx skrev:
Ja, en sådan är utmärkt att skarva med, om du får plats med den mellan befintlig toastol och avloppet i golvet? Det ser inte ut så på bilden, tycker jag.
Njä. Vet inte riktigt hur mycket plats det finns där. Tänkte kanske man kunde vrida grenröret mot hörnet av rummet
 
thomasx skrev:
En variant kan vara att du tar den toastolen som syns på bilden, och sätter på ovanvåningen, åsså köper du en ny, vägghängd toastol till och ersätter, åsså bygger du en kulvert för avloppet som du hänger den vägghängda stolen på, då får du dessutom avloppet inbyggt. Kulverten kaklar du med samma kakel som du har i badrummet, så kan det bli riktigt snyggt. Då kan du göra en liten hylla ovanpå kulverten bakom toastolen, och bara låta delen in mot hörnet gå hela vägen upp till tak.
Den varianten har jag inte tänkt på. Skulle man kunna göra en kulvert utan att behöva göra om alla tätskikt osv tror du?
 
öringen skrev:
Den varianten har jag inte tänkt på. Skulle man kunna göra en kulvert utan att behöva göra om alla tätskikt osv tror du?
Japp, du kan göra en kulvert utanpåliggande utanför det andra tätskiktet. Man kan använda något slags dyra byggblock (som jag inte kommer på vad de heter) till detta. Man använder samma typ av block till duschväggar som kaklas.

Du kan också sätta en toa med avlopp som går bakåt (p-lås) mot kulverten om du inte vill ha vägghängt. Det blir en mycket enklare konstruktion på kulverten isåfall då den inte behöver ha samma bärighet.
 
Har du inte en avluftare ovanför då? eller slutar avloppet precis där ?
 
öringen skrev:
Den varianten har jag inte tänkt på. Skulle man kunna göra en kulvert utan att behöva göra om alla tätskikt osv tror du?
Ja, precis, det är det som är hela grejen. Du kan eventuellt göra kulverten utanpå allt som är i rummet idag. Bara du kan hitta bra infästningspunkter för stommen till den vägghängda toaletten. Sådana ska göras innanför tätskikten.

Jag tror att du kan göra kulverten med vanliga reglar och gips också, eftersom de inte döljs av tätskikt, men viss försiktighet ska så klart iakttagas. Det finns klara regler för hur dessa byggs också, och en är som sagt att det ska vara innanför tätskiktet.
 
Redigerat:
systemfel skrev:
Har du inte en avluftare ovanför då? eller slutar avloppet precis där ?
Om avluftare finns är rören antagligen inbyggda, och kanske inte har rätt dimensioner. Men om de har det och man kan komma åt rören på ovanvåningen är det ju helt klart kanske ett alternativ.
 
systemfel skrev:
Har du inte en avluftare ovanför då? eller slutar avloppet precis där ?
röret till avluftaren är bara 75 och det kan man inte koppla toa på vad jag förstått
 
Redigerat:
öringen skrev:
röret till avluftaren är bara 75 och det kan man inte koppla på toa på vad jag förstått
Nej, det ska man nog undvika. Om någon lastar ur ordentligt så kan det bli jobbigt värre ;)
 
thomasx skrev:
Nej, det ska man nog undvika. Om någon lastar ur ordentligt så kan det bli jobbigt värre ;)
Nä det ju knappt det räcker med 110mm ibland vid en rejäl tömning:D
 
Luxskivor var det jag tänkte på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.