Haj!
Nästa år tänker vi att vi skall lägga tak på vår veranda. Tänk "amerikansk veranda" på husets hela långsida. Cirka tio meter bred och 2,3 meter djup. Hyfsat väderstreck och sådär. Den måste ju ändå ha ett tak, så jag leker lite med tanken på att hitta solcellspaneler som är just 2,2-2,4 meter långa, eller däromkring, och lägga så att de faktiskt blir ett tätt tak. Det kanske hade kunnat funka att sätta såna klämlister för kanalplast mellan panelerna som tätning?

Luft för kylning hade ändå gått att få till mellan takstolarna, tänker jag.. Skönt att slippa lägga pengar på först ett tak och sedan paneler, men kanske framförallt att det har potential att se bättre ut rent estetiskt.

Någon som har koll på marknaden och kan svara på om det finns långa paneler?

Tacohej!
 
Haj :)
Jag är på gång att beställa 2472mm långa paneler så ja det finns.
Det ska visst även finnas 3meter långa, men de har jag inte sett.
 
P Pelle- skrev:
Haj :)
Jag är på gång att beställa 2472mm långa paneler så ja det finns.
Det ska visst även finnas 3meter långa, men de har jag inte sett.
Ah! Najs. Vad är det för fabrikat och modell?
 
Dessa köper jag direkt från Kina, men det finns massor av märken i motsvarande längder.
 
Kolla på helsvarta, de borde vara fina för din tillämpning.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Dessa köper jag direkt från Kina, men det finns massor av märken i motsvarande längder.
All right! Ja, jag tror jag hittade dem. Är det någon vits att beställa ihop och dela på frakten om det är så att jag är sugen på samma? Är dock eventuellt lite tidigt för mig, men tänker att jag frågar ändå. :)
 
S
S sinuslinus skrev:
[länk]

Kanske funkar?
Absolut i rätt längdområde! Vet inte om jag har någon nytta av dubbelsidiga, men de verkar ju ha vanliga också. Vet du om de säljer lösa paneler eller är det bara med installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.