Har ett gammalt timmerhus med en väggmonterad fläkt där luften sugs ut rakt bakåt genom ytterväggen. Finns moderna sådana alternativ? Finns det kolfilterfläktar som fungerar så?
Är det ett alternativ att låta kolfilterfläktluft gå ut fritt i fläktskåp och sedan diffundera ut passivt genom en ventil i väggen?
Har för låg takhöjd för att låta gå ut i tak och vill gärna använda befintligt hål i ytterväggens timmer.
 
Fläktarna brukar anslutas med ett flexrör som man kan dra uppåt, bakåt eller åt sidan som man vill...
Ladda ner installationsanvisningarna för någon lämplig modell så ser du vilka möjligheter som finns.

Om det sen är bra eller dåligt att blåsa ut matoset rakt genom väggen är en annan fråga. Men gör man det på rätt sätt så funkar det.

Kolfilterfläktar blåser aldrig ut luften ur rummet. Tanken med en sån är just att man använder den när det inte finns möjlighet att leda ut luften.
 
Har liknande lösning för köksfläkt som du, låg takhöjd, ca 205 cm, fläktkanal bakåt. Jag köpte en fläkt från Fjäråskupan de kunde anpassa kupans anslutningar så den gick att använda. Fläktmotorn sitter i mitt fall på taket (röret draget till vidbyggt uthus där det mynnar på taket). Finns också fläktmotorer som kan monteras på yttervägg. Lösningen var nödvändig på grund av den låga takhöjden. Ingen billig lösning men fläkten har fungerat mycket bra bortsett från några mindre elektroniska bekymmer dock inga som helst problem att få åtgärdat på garanti. I den bifogade länken finns måttanvisningar för kupan. https://www.fjaraskupan.se/produkt/vägghängd-köksfläkt/niva/
 
Om man har låg takhöjd är det väl enklare att dra utblåset rakt upp än att klämma in en böj ovanför fläkten? Såvida det inte är så lågt att själva kåpan hamnar ända uppe vid taket, men då har man väl inte ståhöjd ens?
 
useless useless skrev:
Om man har låg takhöjd är det väl enklare att dra utblåset rakt upp än att klämma in en böj ovanför fläkten?
Självklart. Under förutsättning att man kan leva med ett fläktrör som kommer upp i ett trångt sovrum på övervåningen
 
Ok. Men då är det inte takhöjden som är begränsningen.

Jag skulle vilja ha en lite bättre förklaring av det här.
E eva aurell skrev:
Har för låg takhöjd för att låta gå ut i tak
 
Nu har jag inte alla mått i färsk minne men helt klart är det bekymmer med installation av fläkt i rekommenderad höjd (60 - 65 cm över häll) om man har ca två meters takhöjd. Som exempel finns kritiska mått för Fjäråskupan redovisade i tidigare bifogad länk.
 
Det behövs väl inte mindre plats för att man drar ut röret genom väggen jämfört med rakt upp?
 
  • Illustration av skorstensgenomföring för väggmodell med dimensioner och komponentförteckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Hur ser det ut på utsidan på fasaden där luften kommer ut? Hur brandskyddar man? Är också sugen på att dra ut genom yttervägg för att slippa ha kvar fukten i rummet/huset som vi ös kolfilter återgivning. Nån som vet total kostnad för installation av fläkt med håltagning och montering på brandsäkert sätt (el är klart)?
 
Såvitt jag förstår är lägsta takhöjd med motor inomhus 2175 mm. Med motor utomhus och 90° böj 2075 mm. Detta under förutsättning att man kan placera hålet optimalt. Det är mycket riktigt så att lägsta takhöjd med standardmått på "fläkthus" är lägre, 1980 mm under förutsättning att man kan dra röret rakt upp och med utomhusfläkt.
"Fläkthuset" på bilden kunde specialbeställas med lägre höjd för att fungera i min installation.
Visa bilaga upload_2018-9-8_9-36-40.png
 
Redigerat:
V Villa1949 skrev:
Hur ser det ut på utsidan på fasaden där luften kommer ut? Hur brandskyddar man? Är också sugen på att dra ut genom yttervägg för att slippa ha kvar fukten i rummet/huset som vi ös kolfilter återgivning. Nån som vet total kostnad för installation av fläkt med håltagning och montering på brandsäkert sätt (el är klart)?
I min tråd badrum och lägenhets bygge så finns det nån bild hur jag har gjort det är dock inte klart än...

Murad vägg där en bekant kärnborrade upp ett 130mm hål för 1300:-
Ett 125mm spirorör med ett T-rör och ett lock, nätmatta som lindas runt röret för brandskydd.
Sen har jag köpt ett brandspjäll som stänger om det börjar brinna och sen blir det en huv av nåt slag på utsidan.

Då har man 3 säkerhets delar för att undvika brand på utsidan av fasaden. Slangen mellan fläkt och rör, brandspjäll och huv
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
nino nino skrev:
I min tråd badrum och lägenhets bygge så finns det nån bild hur jag har gjort det är dock inte klart än...

Murad vägg där en bekant kärnborrade upp ett 130mm hål för 1300:-
Ett 125mm spirorör med ett T-rör och ett lock, nätmatta som lindas runt röret för brandskydd.
Sen har jag köpt ett brandspjäll som stänger om det börjar brinna och sen blir det en huv av nåt slag på utsidan.

Då har man 3 säkerhets delar för att undvika brand på utsidan av fasaden. Slangen mellan fläkt och rör, brandspjäll och huv
Låter ju bra. Inga extremt dyra delar heller. Jag har träfasad så själva håltagningen är inte så svår, men desto viktigare med brandskyddsaspekten..
 
Ja det finns fläktar på marknaden som har utblåset rakt bakåt som jag tolkar är din fråga. Väldigt vanligt i andra delar av världen...kanske kommit upp tidigare i tråden men oftast vill sotarn ge sitt godkännande om det inte redan är en befintlig lösning och det brukat krävas ett brandspjäll. Jag tror att falmec har en del modeller...
 
  • Gilla
eva aurell
  • Laddar…
Hur ser nuvarande fläkt ut? Hur högt upp är hålet i väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.